Bombardier je avionima C-Serije načinio ogroman iskorak i pokazao da putnik treba da bude na prvom mestu i da bi neki od tehnološki naprednih procesa mogli da budu iskorišćeni i za dobrobit samih putnika, a ne samo avio-prevoznika i profita.

travel-and-sky-165-cover-300px

Travel Magazine

Ova reportaža je objavljena u januarskom broju Travel Magazina u okviru 105. izdanja specijalizovanog dodatka o avio-saobraćaju Travel&Sky.

Riga je postala dom najnovijem putničkom avionu na svetu – CS300. Ovaj avion kanadskog proizvođača Bombardier je prvi put sleteo na aerodrom u glavnom gradu Letonije 30. novembra 2016. odakle je dve nedelje kasnije počeo svoj komercijalni život na redovnoj liniji airBaltic-a ka Amsterdamu.

Letonska nacionalna avio-kompanija airBaltic je tako postala prva na svetu koja koristi avion Bombardier CS300, a Aviatica je imala čast da prisustvuje proslavi povodom dolaska novog aviona, koja je održana u Rigi početkom decembra.

Novi avion C-Serije, kako se nazivaju verzije CS100 i CS300 koje su ove godine imale svoj debi na svetskoj sceni je pravo osveženje u avio-industriji. Zanimljivo je, međutim, da je sam CS program bio na ivici preživljavanja.

Svetska vazduhoplovna javnost i avio-prevoznici nisu od početka pokazali veliko interesovanje za ovaj avion, pa je njegova proizvodnja više puta dolazila do tačke kada je malo nedostajalo da bude obustavljena. Bio je to izuzetno hrabar i riskantan potez Bombardier-a da tržištu ponudi avion koji će biti zamena za klasične modele Airbus-a i Boeing-a koji decenijama čine snažnu okosnicu avio-saobraćaja. CS300 je direktan takmac Boeing-ovom klasiku B737 i Airbus-ovoj A320 familiji.

bombardier_cs300_3

Švajcarski avio-prevoznik SWISS je imao poverenje u ovaj projekat, pa je ova kompanija početkom 2016. preuzela svoj prvi CS100, manji od dva nova modela, dok je airBaltic probio led sa njegovim mlađim ali većim bratom CS300 u decembru 2016. Ova dva prevoznika su iskazali pravo oduševljenje novim modelima što je sasvim razumljivo, jer prema onome što smo i sami videli radi se o iznenađujuće revolucionarnom avionu, koji je sporo ušao u mejnstrim, ali smo sigurni da će tamo zauzeti lidersko mesto.

CS300 je avion koji se po svojim karakteristikama najpre može uporediti sa najzastupljnijim avionom na svetu – Airbus-ovim A320. Sa njim deli veoma sličan kapacitet, ali je nešto duži, što samo po sebi ukazuje na veći komfor putničke kabine. Dok u A320, koji je dugačak oko 37m, može da stane i do 180 putnika, novi CS300 na dužinu od 38,7m prima maksimalno 160 putnika. Same brojke su impresivne, ali pravo iznenađenje stiže kada se kroči u ovu izuzetno komfornu putničku kabinu. U airBaltic-ovom prvencu 145 sedišta je raspoređeno u čak 29 redova u konfiguaciji 2+3 sedišta po redu. To je čak pet redova više nego u Boeingu 737 ove kompanije koji ima kapacitet od 144 i kraći je skoro osam metara. Ta razlika u dužini nije iskorišćena samo za tih pet redova više već je i ukupan razmak među redovima veći nego kod Boeing-a (i Airbus-a).

bombardier_cs300_interior_1

Osim više prostora po dužini, CS300 odlikuje i izuzetno više prostora po širini što drastično povećava osećaj udobnosti. Ne samo da su sedišta kojih ima jedno manje po redu u odnosu na konkurente šira, već je i prolaz kroz avion značajno širi. Dve osobe se veoma lako mimoiđu u ovom prolazu što ni u jednom drugom velikom putničkom avionu nije moguće. Zbog rasporeda od 2+3 samo jedna kolona u avionu su sedišta u sredini, pa je i broj putnika na tradicionalno nejneudobnijim sedištima duplo manji nego kod drugih aviona. Udobnosti aviona u ogromnoj meri doprinose i prozori. Oni su u CS300 toliko veliki da imate fantastičan osećaj prostranosti i otvorenosti. Za udobnost putnika značajan je i položaj boksova za odlaganje ručnog prtljaga.

bombardier_cs300_interior_3

Oni su spušteni, tako da je putnicima mnogo lakše da ih koriste i da unutra odlažu često težak prtljag. Komforu kabine veoma doprinose i novi toaleti koji su prostraniji i bolje organizovani. Ukupan doživaljaj unutar aviona je zadivljujući. Bombardier je izgleda uspeo da maksimalno neutrališe sve one nedostatke koje avioni uvek imaju. Iz ličnog ugla vašeg reportera – ne postoji ništa slično novom CS300 kada je komfor u pitanju. Putnička kabina ovog aviona je apsolutno remek delo. I ono što je možda i najznačajnije u ovome je to što se posle duže vremena u kome se sve u avio-industriji podređuje smanjenju operativnih troškova i povećanju profitabilnosti po prvi put može jasno uočiti namera da se učini nešto i za dobrobit samih putnika. Cirkulacija vazduha unutar putničke kabine je dovedena do savršenstva. Zahvaljujući inovativnom elektronskom sistemu klimatizacije koji uzima u obzir broj putnika u avionu, omogućen je izuzetan kvalitet vazduha unutar aviona tokom leta. U ovom avionu se ne može desiti da putnici imaju problema sa pritiskom u srednjem uhu prilikom sletanja. I sama atmosfera unutar kabine je opuštajuća. Uz najsavremeniju LED rasvetu i razne načine osvetljenja postiže se optimalni efekat tokom leta i poboljšava se putnički doživljaj.

bombardier_cs300_interior_2

Ako je Boeing sa Dreamliner-om učinio prvi korak u interesu putnika i povećao prozore i „šminkerskim tehnološkim forama“ poboljšao sveukupnu atmosferu kabine, onda je Bombardier ovom C-Serijom načinio ogroman iskorak dalje i pokazao da putnik treba da bude na prvom mestu i da bi neki od tehnološki naprednih procesa mogli da budu iskorišćeni i za dobrobit samih putnika.

Sa druge strane i prevoznici mogu očekivati značajna poboljšanja. Avion je pravljen po najsavremenijim tehnološkim procesima zahvaljujući kojima je najtiši putnički avion na svetu (Živa istina!). Kako tvrdi proizvođač CS300 proizvodi čak četiri puta manje buke od drugih aviona. U isto vreme ovaj avion je i veliki prijatelj životne sredine, a Bombardier opet ističe da je i po tome prvi na svetu. Emisija ugljen-dioksida je za 20% manja, a azotnih oksida čak za 50%. Skoro je za pet tona lakši od konkurenata i može da leti na većoj visini gde je otpor vazduha manji. Maksimalna visina na kojoj može da leti je 12.400m (41.000 stopa) dok B737-300 može da leti na 37.000 stopa. Zbog svega ovoga potrošna goriva je 2 litre na 100km po putniku, a u poređenju sa B737 to je za 18% manje. Veoma važna stavka je i maksimalan dolet ovog aviona. Zbog svoje izvanredne aerodinamičnosti, manje potrošnje goriva i sveukupne efikasnosti dolet ovog aviona je za čak 1000km produžen u odnosu na B737. airBaltic bi teoretski iz Rige mogao ovim avionom da let do Abu Dabija ili Kanarskih ostrva.

bombardier_cs300_6

Pilotsko iskustvo je takođe veoma važno. A letenje ovim aviom za njih predstavlja pravu poslasticu i može se reći bezbrižno iskustvo. CS300 ima ugrađen sistem monitoringa rada aviona u realnom vremenu. Svi operativni podaci se tokom samog leta automatski prosleđuju vazduhoplovnim inženjerima koji su na zemlji. Oni odatle mogu da prate rad aviona i da uoče i najmanji nagoveštaj bilo kakvog problema. Ovaj model aviona je prvi u svetu koji ima ugrađeni električni kočioni sistem koji povećava efikasnost kočenja i smanjuje trenje. Kočenje se obavlja postepeno, a ne naglo kao kod drugih, što je znatno prijatnije za putnike.

U airBalticu nisu krili oduševljenje novim avionom. Oni su svesni da će on promeniti u potpunosti imidž kompanije i to značajno na bolje. Ova kompanija je ukupno naručila 20 aviona CS300 i njihova isporuka je počela krajem 2017. Još uvek nema drugih značajnijih narudžbina, ali će se to sasvim sigurno desiti sada kada je CS300 započeo svoj komercijalni život. Sigurno će druge avio-kompanije kada budu uvidele kvalitet ovog aviona početi da ga naručuju. Trenutno je najveći naručilac Air Canada sa 45 komada i Lufthansa Grupa sa 15 komada za svog avio-prevoznika SWISS, koji je inače bio prvi operator na svetu jednog avona C-Serije CS100. Ovaj manji model naručila je i američka Delta Air Lines i to 75 komada.

bombardier_cs300_4