IATA AGM u Nju Delhiju: Avio-industrija pred izazovima održivosti i razvoja
Globalni skup u Indiji okupio lidere iz 120 zemalja, uz poruke o klimatskoj odgovornosti, digitalnim rešenjima i širenju avio-mreža
Datum / Date: 07.07.2025.
Autor / Author: Dragan Nikolić
Globalni skup u Indiji okupio lidere iz 120 zemalja, uz poruke o klimatskoj odgovornosti, digitalnim rešenjima i širenju avio-mreža

Foto: IATA
Najveći globalni skup avio-industrije, godišnji Generalni sastanak Međunarodnog udruženja za vazdušni saobraćaj (IATA) i Svetski samit vazdušnog transporta (WATS), održan je krajem maja u Nju Delhiju. Domaćin ovogodišnjeg izdanja bila je najbrže rastuća avio-kompanija IndiGo, a skup je okupio više od 1700 učesnika iz 120 zemalja, među kojima su bili najviši predstavnici aviokompanija, vlada, regulatornih tela i medija.
Ovogodišnji sastanak imao je poseban značaj ne samo zbog globalnog konteksta u kojem se avijacija suočava sa izazovima održivosti, digitalizacije i ekonomskih pritisaka, već i zbog uloge koju Indija ima u transformaciji sektora. Premijer Indije Narendra Modi lično je otvorio skup, naglasivši strateški značaj razvoja avio-industrije za ekonomski rast zemlje.
“Avijacija nije samo sredstvo transporta, već alatka koja pokreće ekonomiju, spaja ljude, ubrzava trgovinu i omogućava milione radnih mesta. Indija ima ambiciju da postane globalno središte za vazdušni saobraćaj, i mi ćemo to ostvariti kroz investicije, infrastrukturu i inovacije”, poručio je Modi pred okupljenima.
Govoreći o velikim infrastrukturnim projektima, Modi je istakao da Indija planira izgradnju više od 200 novih aerodroma, povećanje kapaciteta postojećih i snažno ulaganje u modernizaciju avio-saobraćaja, što je u skladu sa vizijom da zemlja postane jedan od vodećih avio-čvorišta sveta.
Indija postaje jedan od ključnih aktera svetske avijacije, uz ambiciozne planove za infrastrukturu i otvaranje više od 200 novih aerodroma
Podaci pokazuju da se indijsko tržište vazdušnog saobraćaja ubrzano razvija. Samo tokom prošle godine, broj putnika u Indiji porastao je za 15 odsto, dok sektor direktno zapošljava oko 370.000 ljudi, a ukupni doprinos avijacije indijskoj ekonomiji procenjuje se na više od 53,6 milijardi dolara godišnje. Predviđanja ukazuju na to da će do 2043. godine indijsko tržište postati treće po veličini na svetu, odmah iza Sjedinjenih Američkih Država i Kine.
Ipak, osim ekonomskog rasta, centralna tema foruma bila je borba protiv klimatskih promena. Izvršni direktor IATA Willie Walsh podsetio je da avio-industrija mora da preuzme odgovornost u postizanju cilja neto-nulte emisije ugljen-dioksida do 2050. godine.

Foto: IATA
“Moramo biti realni i istovremeno ambiciozni. Putnici žele da lete, svet mora da ostane povezan, ali ne po cenu planete. Zbog toga ulažemo u nove tehnologije, održivo avio-gorivo (SAF), modernizaciju flota i digitalna rešenja koja pomažu da smanjimo emisije”, istakao je Walsh.
Kao konkretan korak u tom pravcu, IATA je predstavila proširenu verziju platforme CO2 Connect, koja je sada integrisana sa globalnim sistemima za rezervaciju letova, uključujući Amadeus. Ovaj alat omogućava putnicima i korporacijama da u trenutku kupovine avio-karte dobiju precizne informacije o emisiji CO2 po svakom letu, zasnovane na stvarnim podacima iz operacija više od 70 avio-kompanija. Na ovaj način, sektor dobija konzistentan metod obračuna emisija koji zadovoljava najnovije međunarodne standarde, uključujući ISO 14083, ali i stroge regulative Evropske unije. Transparentnost koju CO2 Connect omogućava ima za cilj da omogući putnicima donošenje svesnih odluka, ali i da podrži avio-kompanije u tačnom izveštavanju prema sve zahtevnijim tržišnim i regulatornim okvirima.
Još jedan važan tehnološki iskorak predstavlja sistem FuelIS – analitička platforma koja koristi ogromnu bazu podataka sa više od osam miliona letova godišnje. Kompanije GOL i TAP Air Portugal prve su među avio-prevoznicima koje su počele da primenjuju ovaj alat. FuelIS omogućava kompanijama detaljnu analizu potrošnje goriva, identifikaciju potencijalnih ušteda i smanjenje nepotrebnih operativnih troškova. IATA procenjuje da bi široka primena FuelIS-a mogla doprineti smanjenju emisija ugljen-dioksida za oko 10% do 2050. godine, što bi imalo ogroman uticaj na dostizanje globalnih klimatskih ciljeva.
Paralelno s ovim inicijativama, IATA je otvoreno upozorila na dugogodišnji problem blokiranih prihoda aviokompanija u pojedinim državama. Prema najnovijim podacima, ukupno 1,3 milijarde dolara iz prodaje avio-karata i pratećih usluga ostalo je zarobljeno zbog restriktivnih deviznih politika i administrativnih prepreka u desetak zemalja, uključujući Mozambik, Alžir, Bangladeš, Nigeriju i tržišta Centralne Afrike. Iako je ovo smanjenje u odnosu na prethodni period, kada je ukupni iznos iznosio više od 2 milijarde dolara, IATA naglašava da ovakve prakse ugrožavaju likvidnost avio-kompanija, narušavaju poverenje investitora i dugoročno štete povezivanju tržišta i mobilnosti građana.
Među temama koje su obeležile ovogodišnji skup posebno se izdvaja pitanje raznolikosti, ravnopravnosti i inkluzije. IATA je dodelila godišnje nagrade onima koji su najviše doprineli unapređenju zastupljenosti manjinskih grupa i žena u avio-industriji. Nagradu za lični doprinos dobila je kapetan Claudia Zapata-Cardone, osnivač organizacije Latin Professionals in Aerospace, čiji je cilj pružanje podrške Latino zajednici u razvoju karijera u avijaciji. Katherine Moloney, osnivačica organizacije Elevate (her) Aviation iz Kanade, proglašena je za najbolju mladu liderku, dok je kompanija Air Canada dobila priznanje za najbolji tim zahvaljujući svojoj CARE inicijativi, koja obuhvata programe mentorstva, edukacije i podsticanja karijernog razvoja za žene i pripadnike manjinskih zajednica širom Kanade.
Ove nagrade dolaze u trenutku kada avio-industrija globalno pokušava da smanji rodne i etničke razlike, posebno na rukovodećim i tehničkim pozicijama, gde i dalje dominiraju muškarci.
Air Serbia predstavila širenje mreže ka Evropi i Bliskom istoku – prisustvo srpskog avio-prevoznika izazvalo pažnju međunarodnih medija
Na kraju, najavljeno je da će naredni Generalni sastanak IATA biti održan u Rio de Žaneiru u junu 2026. godine, pod pokroviteljstvom LATAM Airlines Group. Ovo će biti prvi povratak IATA foruma u Latinsku Ameriku posle više od dve decenije i biće prilika da se istakne značaj rastućih tržišta južne hemisfere.
Generalni skup u Nju Delhiju poslao je jasnu poruku: budućnost avio-industrije biće određena sposobnošću da istovremeno odgovori na klimatske izazove, digitalne transformacije, finansijske pritiske i sve glasnije zahteve za veću društvenu odgovornost i inkluziju.
Srbija na IATA AGM
Prisutvo Air Serbije na IATA AGM-u u Nju Delhiju privuklo je pažnju međunarodnih medija, posebno zbog planova kompanije za dalje širenje mreže letova. Fokus je stavljen na nove sezonske linije ka popularnim evropskim destinacijama, uključujući Mykonos i Firencu, kao i na povratak na tržište Gruzije kroz liniju za Tbilisi. Kompanija je u razgovoru za Ex-YU Aviation takođe najavila ambicije da u budućnosti ojača prisustvo u regionu Bliskog istoka, u skladu sa rastućom potražnjom i strateškim pozicioniranjem Beograda kao saobraćajnog čvorišta.
Na IATA AGM 2025 koji je održan početkom juna u Delhiju, Indija, pristustvovao je, do sada, najveći broj srpskih medija i domaćih vazduhoplovnih novinara.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |

