Na godišnjoj konferenciji IATA, koja se ove godine održava virtuelno, saopšteno je da avio saobraćaj predstavlja nizak epidemijski rizik i da treba da bude oslobođen brojnih restriktivnih mera koje ga guše.
Kako stručnjaci iz IATA, Međunarodnog udruženja avio saobraćaja, smatraju, relaksacija avio saobraćaja i putovanja ne može se očekivati pre druge polovine naredne godine ukoliko se bude čekalo na to da vakcina postane široko dostupna građanstvu i putnicima. To ne može da se čeka, jednoglasni su u IATA ali i ICAO, međunarodnoj organizaciji avio saobraćaja pri Ujedinjenim nacijama.
Avio saobraćaj zahteva popuštanje mera odmah, jer predstavlja mnogo manji rizik za širenje koronavirusa Covid-19 nego mnoge druge delatnosti kojima su relaksirane mere.
Vazduh u kabini putničkog aviona je daleko kvalitetniji i nije prenosilac virusa. Zahvaljujući vrhunskim hepa filterima, način kruženja vazduha i njegovo pročišćavanje praktično onemogućavaju širenje virusa unutar putničke kabine. Prema istraživanjima ANSI/ASHRAE, kada je rizik od širenja koronavirusa Covid-19 u pitanju, putnička kabina aviona je dva puta bezbednija od učionice, tri puta od sale za konferencije, osam puta od tržnog centra ili supermarketa i čak 12 puta od kancelarije.
„Sada je putovanje relativno bezbedno. Šanse da budete izloženi virusu tokom putovanja su zapravo veoma niske zbog svih mera koje se primenjuju“, tvrdi dr. Majk Rajan iz Svetske zdravstvene organizacije.
Ovome u prilog idu i brojna istraživanja koja se sprovode širom sveta. Tako je na aerodromu u Torontu nedavno završeno istraživanje sa PCR testiranjem dolaznih putnika. Testirano je 20.000 putnika koji su doputovali u ovaj grad i koji su svi morali da se izoluju na 14 dana. Samo je 1 posto testiran pozitivno, a od tog broja 70 posto je testirano pozitivno na samom aerodromu po dolasku, dok je 30 posto testirano pozitivno nakon sedmog dana izolacije. Manje od jedan posto je testiran pozitivno nakon 14 dana. Ovo pokazuje više stvari – da je broj zaraženih koji putuju veoma mali (manje od 1 posto), da je karantin od 14 dana predugačak i da bi sedam dana bilo bolje, ali čak i to da je bilo kakav karantin ili izolacija putnika potpuno besmislena sa stanovišta javnog zdravlja. Obavezan karantin kakav postoji u propisima mnogih zemalja je veoma skup i značajno utiče na odvijanje avio saobraćaja i blokadu putovanja.
Umesto ovakvih skupih i neefikasnih mera koje u potpunosti blokiraju putovanja, potrebno je uvesti jedinstvene i smislene mere koje zaista štite od zaraze, a koje se već primenjuju u mnogim aviokompanijama i aerodromima. Osim obaveznog nošenja maski tokom putovanja, IATA smatra da je uvođenje obaveznog brzog testiranja pred sam let od ključnog značaja i može praktično ukinuti svaki rizik od zaražavanja, a ujedno u potpusnosti osloboditi avio saobraćaj i omogućiti mu da počne da se oporavlja.
Komentari predstavljaju lična mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stav redakcije. Aviatica zadržava prava neobjavljivanja ili brisanja komentara koji sadrže reklame, linkove psovke, prozivanje i vređanje drugih osoba, iznošenje ličnih podataka kao i govor mržnje definisan prema Zakonu o javnom informisanju i medijima (čl. 75) kao iznošenja ideja, mišljenja, odnosno informacija kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksulane opredeljenosti ili drugog ličnog stvojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Ostavljanjem komentara na ovom sajtu, saglasni ste sa pravilima komentarisanja i korišćenja sajta.