Avio saobraćaj predstavlja nizak rizik i zaslužuje ukidanje restriktivnih mera
Avio saobraćaj zaslužuje da bude oslobođen od brojnih restriktivnih mera koje ga guše s obzirom da predstavlja nizak epidemijski rizik.
Datum / Date: 23.11.2020.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Dragan Nikolić / Geographica
Na godišnjoj konferenciji IATA, koja se ove godine održava virtuelno, saopšteno je da avio saobraćaj predstavlja nizak epidemijski rizik i da treba da bude oslobođen brojnih restriktivnih mera koje ga guše.
Kako stručnjaci iz IATA, Međunarodnog udruženja avio saobraćaja, smatraju, relaksacija avio saobraćaja i putovanja ne može se očekivati pre druge polovine naredne godine ukoliko se bude čekalo na to da vakcina postane široko dostupna građanstvu i putnicima. To ne može da se čeka, jednoglasni su u IATA ali i ICAO, međunarodnoj organizaciji avio saobraćaja pri Ujedinjenim nacijama.
Avio saobraćaj zahteva popuštanje mera odmah, jer predstavlja mnogo manji rizik za širenje koronavirusa Covid-19 nego mnoge druge delatnosti kojima su relaksirane mere.
Vazduh u kabini putničkog aviona je daleko kvalitetniji i nije prenosilac virusa. Zahvaljujući vrhunskim hepa filterima, način kruženja vazduha i njegovo pročišćavanje praktično onemogućavaju širenje virusa unutar putničke kabine. Prema istraživanjima ANSI/ASHRAE, kada je rizik od širenja koronavirusa Covid-19 u pitanju, putnička kabina aviona je dva puta bezbednija od učionice, tri puta od sale za konferencije, osam puta od tržnog centra ili supermarketa i čak 12 puta od kancelarije.
„Sada je putovanje relativno bezbedno. Šanse da budete izloženi virusu tokom putovanja su zapravo veoma niske zbog svih mera koje se primenjuju“, tvrdi dr. Majk Rajan iz Svetske zdravstvene organizacije.
Ovome u prilog idu i brojna istraživanja koja se sprovode širom sveta. Tako je na aerodromu u Torontu nedavno završeno istraživanje sa PCR testiranjem dolaznih putnika. Testirano je 20.000 putnika koji su doputovali u ovaj grad i koji su svi morali da se izoluju na 14 dana. Samo je 1 posto testiran pozitivno, a od tog broja 70 posto je testirano pozitivno na samom aerodromu po dolasku, dok je 30 posto testirano pozitivno nakon sedmog dana izolacije. Manje od jedan posto je testiran pozitivno nakon 14 dana. Ovo pokazuje više stvari – da je broj zaraženih koji putuju veoma mali (manje od 1 posto), da je karantin od 14 dana predugačak i da bi sedam dana bilo bolje, ali čak i to da je bilo kakav karantin ili izolacija putnika potpuno besmislena sa stanovišta javnog zdravlja. Obavezan karantin kakav postoji u propisima mnogih zemalja je veoma skup i značajno utiče na odvijanje avio saobraćaja i blokadu putovanja.
Umesto ovakvih skupih i neefikasnih mera koje u potpunosti blokiraju putovanja, potrebno je uvesti jedinstvene i smislene mere koje zaista štite od zaraze, a koje se već primenjuju u mnogim aviokompanijama i aerodromima. Osim obaveznog nošenja maski tokom putovanja, IATA smatra da je uvođenje obaveznog brzog testiranja pred sam let od ključnog značaja i može praktično ukinuti svaki rizik od zaražavanja, a ujedno u potpusnosti osloboditi avio saobraćaj i omogućiti mu da počne da se oporavlja.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |