Datum / Date: 11.07.2017.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Dragan Nikolic, Aviatica
Preko 70 godina u svetu vazdušnog saobraćaja postojale su čuvene „IATA tarife“, koje su služile za apsolutno slobodno putovanje, ali su i shodno onome što nude bile neverovatno visoke.
YY tarife, kako su još nazivane, prema oznaci koju su imale, bile su kičma poslovanja u međunarodnom saobraćaju. Prema njima su se aviokompanije upravljale u svojim tarifnim sistemima, one su služile za razne obračune i kombinacije kod komplikovanih itinerera i kod letova koji sadrže mnoštvo segmenata različitih aviokompanija.
Uz IATA tarifu svaki putnik je mogao da preseda sa jedne na drugu kompaniju bez razmišljanja da li te dve kompanije imaju bilo kakav sporazum o saradnji. Sa kartom kupljenom po YY tarifi putnik bi mogao da se čekira do svoje krajnje destinacije bez obzira na to koliko letova ima do tamo i kojim kompanijama leti. Mogao bi da meša kompanije koje inače nikako ne sarađuju i da u isto vreme ostvari punu fleksibilnost svog putovanja.
Shodno tome, ove su tarife bile veoma skupe u poslednje vreme, ali je njihov odnos prema standardnim kompanijskim tarifama bio daleko povoljniji pre više decenija, kada je inače avioprevoz bio skuplji. Ove tarife su opstale sve do danas kao relikt jednog značajnog perioda u istoriji avijacije. One su ostatak prošlosti u kojoj je avioprevoz generalno bio daleko skuplji i ekskluzivniji i tada razlika između njih i redovnih kompanijskih tarifa nije bila tako drastična kao što je to danas slučaj, kada je avioprevoz postao toliko jeftin zbog nezaustavljive trke u obaranju cena.
Prema podacima IATA ove su tarife činile značajan udeo u prometu sve do osamdesetih godina prošlog veka, a danas se samo 0,03% svih karata izda prema njima. Zahvaljujući razvoju međukompanijske saradnje, novim komercijalnim ugovorima, SPA sporazumima o zajedničkim letovima, kod-šer sporazumima, avio alijansama i zajedničkim poduhvatima više aviokompanija ove tarife su u potpunosti obesmišljene.
Aviokompanije danas imaju brojne sporazume između sebe kojima se regulišu uzajama prava i obaveze u slučaju da neko od putnika koristi na istom putovanju letove tih kompanija. Sve ovo je u velikoj meri uticalo na cene aviokarata koje su postale niže, a puna fleksibilnost je sada lakše ostvariva.
U vreme kada nije postojalo toliko međukompanijskih ugovora, IATA je, kao krovna organizacija čijih 275 članica danas obavlja 83% ukupnog svetskog avio-saobraćaja, uvela YY tarife kako bi pomogla putnicima i sa najzabačenijih destinacija da se uključe u globalne tokove i da slobodno mogu da putuju koristeći sve letove koji im se uklope u planove. Ova tarifa je svojevrsni „flat rate“ avisaobraćaja, za kojim više ne postoji potreba.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |