Koncesija aerodroma u Sofiji i dalje neizvesna

Početna|VESTI|Evropa / Mediteran|Koncesija aerodroma u Sofiji i dalje neizvesna

Koncesija aerodroma u Sofiji i dalje neizvesna

Dok aerodrom u Sofiji beleži izuzetne rezultate i neverovatan porast broja putnika, bugarska vlada po četvrti put odlaže izbor koncesionara.

Objavljeno:7. 2. 2017.|13:04 » 15:31Autor: Tagovi:, , , , |

Bugarska vlada je donela odluku da po četvrti put odloži krajnji rok  za završetak tenderskog procesa za koncesiju međunarodnog aerodroma u Sofiji. Prema najnovijem rasporedu, novi rok za podnošenje prijava je 19. maj, a javno otvaranje pristiglih ponuda će biti 22. maja. Najnovija politička dešavanja u Bugarskoj navode na pomisao da će i ovaj rok biti probijen, a upitno je i da će do koncesije uopšte i doći.

Nedavno izabrani predsednik Bugarske Rumen Radev je 2. februara odbio da potpiše izmene zakona o koncesijama, praktično staviviši veto, što celoj priči daje dodatnu neizvesnost. Predsednik Radev podržan je od aktuelne opozicije koja se takođe protivi ovakvim privatizacijama.  Zbog svega toga bugarska vlada, koja je u tehničkom mandatu, je prinuđena da vremenski još više razvuče tenderski proces za koncesiju aerodroma Sofija.

Iva Todorova, bugarska novinarka koja prati bugarsko vazduhoplovstvo rekla je za sajt Aviatica da pored političkih razloga postoje i drugi mogući razlozi. Jedan je spor sa kuvajtskom Kharafi grupom koja je gradila novu pistu i rekonstruisala postojeću.

Sofia Airport

Foto: Terminal 2 aerodroma u Sofiji

Kharafi grupa je posle tužbe Komisiji za zaštitu konkurentnosti dobila spor na međunarodnoj aritraži i aerodrom sada mora da joj plati preko 26 miliona dolara na ime pretrpljene štete, više od 10 miliona dolara na ime povraćaja bankarskih garancija i preko 5 miliona na ime sudskih troškova.

Razlozima treba dodati i neočekivano slabo interesovanje ponuđača, kaže nam Iva Todorova. Uprkos očekivanjima na tender se nisu prijavili svi koje je Vlada Bugarske očekivala.

U trenutku kada je raspisan tender očekivani takmaci su bili i Ferrovial SA iz Španije, koji je operator londonskog aerodroma Heathrow, zatim Fraport AG, koji osim frankfurtskog i antalijskog aerodroma upravlja i bugarskim crnomorskim aerodromima u Varni i Burgasu, a bilo je pomena i o francuskoj kompaniji Vinci SA. Nedavno su bugarski mediji najavili interesovanje i neobičnog konzorcijuma koga bi činili: turski Limak, ruski VTB Capital i švajcarski Zurich Airport.

bugarska vlada ministarstvo saobracaja

Konferencija za novinare Ministarstva saobraćaja Vlade Bugarske

Vlada Bugarske od koncesionara zahteva minimum 550 miliona leva (280 miliona evra). Vlada je zahtevala i iznenađujuće nizak nivo investicija od samo 157 miliona evra što na period od 35 godina na koliko se daje koncesija predstavlja tek 4,5 miliona evra godišnje. Od tih investicija bi trebalo izgraditi novi terminal koji bi zamenio postojeći Terminal 1. Pored navedenog Vlada Bugarske očekuje i godišnju nadoknadu od koncesionara od 7% od profita uz zagarantovani minimum od 10 miliona leva (5,1mil. evra). Izgleda da je Vladi bitno da dobije zahtevani iznos u državnu kasu (jednokratni iznos plus godišnju „rentu“), a da se ponuđačima ostavi sloboda da se nadmeću u visini i kvalitetu investicija na koje će se obavezati.

Prvobitni rok za prijavu ponuđača je bio 20. oktobar 2016, ali je već u novembru iste godine pomeren na 15. decembar. Od tada je bilo još dva pomeranja: za 31. januar i poslednje za 19. maj (otvaranje ponuda planirano 22. maja).

Interesantno je da je odmah nakon raspisanog tendera krenula neočekivana i nagla ekspanzija low-cost saobraćaja što je ubrzo dovelo do ogromnih stopa rasta broja putnika (u novembru i decembru po čak +49%). Da li su po ovom pitanju političari sada u dilemi šta da rade s obzirom da je aerodrom ostvario neverovatan rast saobraćaj što će uticati i na prihode, dok bi davanje koncesije moglo takvu ekspanziju da zaustavi.

Na ovo ih je oštro upozorio i najveći evropski niskotarifni avio-prevoznik, irski Ryanair-a. Komercijalni direktor ove kompanije Dejvid O’Brajan je pozvao bugarske vlasti „da nauče iz primera u Gruziji, Grčkoj, Albaniji ili Kipru, gde su dodeljene koncesije što je drastično povećalo cene aerodromskih taksi, a rast broja putnika je zaustavljen pa čak i opao“.

Ce2ttv5WsAAVDyN

Sofijski aerodrom je završio prošlu godinu sa rekordnim porastom i brojem putnika. Registrovano je 4.980.000 putnika što predstavlja povećanje od  22% u odnosu na 2015. Ovim rezultatom sofijski aerodrom je preuzeo vođstvo od beogradskog od koga će se još više udaljiti u ovoj godini kada se očekuju puni efekti nagle ekspanzije low-cost prevoznika Wizz Air i Ryanair najavljene i započete u drugoj polovini prošle godine.

Aerodrom u Sofiji opslužuje 24 aviokompanije koje održavaju direktne letove do više od 70 gradova u Evropi i regionu Bliskog istoka. U prošloj godini su pokrenute 23 nove linije što predstavlja još jedan rekord na ovom aerodromu.

Od ukupnog broja putnika čak 95% su putnici u međunarodnom saobraćaju, 3% čine putnici u domaćem saobraćaju i 2% su putnici u čarter saobraćaju. Najveće kompanije prema broju prevezenih putnika su Wizz Air, Bulgaria Air, Ryanair, Lufthansa i Austrian (tim redom) i sve zajedno drže 71% prometa. Prema godišnjem operativnom izveštaju aerodroma najpopularnije destinacije u 2016. su bile London, Beč i Frankfurt.

58_big

Sofijski metro na stanici na Terminalu 2 sofijskog aerodroma

Aerodrom, koji je poslednjih nekoliko godina zaostajao za beogradskim, prošle godine je dobio snažan vetar u leđa najavom najvećeg evropskog low-cost avio-prevoznika Ryaniar o uspostavljanju operativne baze sa tri stacionirana aviona i 21 novom linijom. Postupak Ryanair-a je samo bio odgovor na ranije najavljenu ekspanziju Wizz Air-a koji je tada već imao bazu na ovom aerodromu, ali je planirao da je proširi na ukupno šest aviona sa mnoštvom novih destinacija.

U ovoj godini su procene da će aerodrom u Sofiji imati najmanje dodatnih 1,3 miliona putnika više u odnosu na prethodnu 2016. godinu samo zahvaljujući novim linijama Wizz Air-a i Ryanair-a. Prema još uvek nepotvrđenim informacijama avio-kompanija Emirates bi mogla krajem godine uspostaviti redovnu liniju širokotrupnim Boeingom 777-300 ka Dubaiju, dok domaća avio-kompanija BH Airlines (Balkan Holidays Airlines) planira da sopstvenim avionom Airbus A330 uspostavi sezonsku liniju prema Torontu. Dolazak u Sofiju je najavila i holandska low-cost aviokompanija iz Air France-KLM grupe Transavija, a mogu se očekivati i nove linije Wizz Air-a i Ryanair-a. Imajući sve to u vidu, može se sasvim slobodno reći da će 2017. godine biti godina sofijskog aerodroma.

letishte-sofia1

Mlađi Terminal 2 aerodroma u Sofiji