Kritike Portugalu zbog visokih aerodromskih taksi

Početna|VESTI|Evropa / Mediteran|Kritike Portugalu zbog visokih aerodromskih taksi

Kritike Portugalu zbog visokih aerodromskih taksi

Vinci Airports koji upravlja portugalskim aerodromima se našao na meti oštrih kritika zbog nerealnih i visokih aerodromskih taksi.

Udruženje Aviokompanije za Evropu (Airlines for Europe – A4E) i Međunarodna asocijacija vazdušnog saobraćaja IATA zahtevaju od portugalske vlade da učini šta je u njenoj moći kako bi se aerodromske takse na portugalskim aerodromima snizile kroz ponovne pregovore sa koncesionarom.

Koncesija za upravljanje portugalskim aerodromima, njih ukupno deset uključujući i dva najaveća u Lisabonu i Portu, dodeljena je francuskoj kompaniji Vinci Airports 2012. godine. Koncesioni period je 50 godina, a prema uslovima pod kojima je koncesija data, novi operater ima pravo da formira cenu aerodromskih taksi prema utvrđenoj formuli, a ne prema stvarnim troškovima.

IATA smatra da je formula koja je dogovorena u suprotnosti sa osnovnim principima Međunarodne organizacije za vazdušni saobraćaj pri Ujedinjenim nacijama (ICAO) prema kojima se aerodromske takse određuju na osnovu realnih troškova.

A4E i IATA tvrde da putnici koji koriste portugalske aerodrome plaćaju neverovatno skupo aerodromske takse za koje tvrde da su i do 30 posto više od realne cene. Na taj način se povećavaju troškovi putovanja i nanosi ogromna šteta za portugalski turizam i konkurentnost njegove privrede.

Od portugalske vlade se očekuje da interveniše i da zahteva ponovne pregovore sa Vinci Airports-om kako bi se postigao dogovor povoljniji za putnike. Dve organizacije su uputile i zvaničnu žalbu Generalnom direktoratu za zaštitu konkurencije pri Evropskoj komisiji sa namerom da osiguraju da portugalska vlada postigne dogovor sa koncesionarom.

Ovo nije prvi put da aviokompanije zahtevaju od EU intervenciju zbog veoma skupih aerodromskih taksi u Portugalu. IATA i druga strukovna udruženja su se već žalili Evropskoj komisiji zato što Portugal nije usaglasio svoja pravila za određivanje aerodromskih taksi sa direktivom Evropske komisije o tom pitanju.

„Veoma loše ispregovarana koncesija prethodne portugalske vlade znači da su putnici i aviokompanije u opasnosti od plaćanja naduvanih aerodromskih taksi, čime se nanosi šteta konkurentnosti domaće privrede. Dobra je vest što smatramo da postoji mogućnost da se ovaj sporazum odbaci i napravi novi. Žalba koju ulažemo pravnim putem može da razjasni situaciju. Verujemo da postoji mogućnost da putnici i aviokompanije koji koriste portugalske aerodrome dobiju fer uslove“, smatra Rafael Švarcman, regionalni potpredsednik IATA za Evropu.

„Druge evropske vlade treba da budu upozoreni na rizike koji dolaze sa predefinisanim koncesionim ugovorima za aerodrome, koji se na kraju mogu pokazati veoma nepovoljnim po aviokompanije i putnike“, izjavio je Tomas Rejnert, direktor Aviokompanija za Evropu, udruženja koje su 2016. osnovale četiri najveće evropske aviokompanije: IAG, Lufthansa, AIr France-KLM i Ryanair, a kasnije su im pridružilo još deset aviokompanija.

Portugalski aerodromi su dati pod koncesiono upravljanje francuskoj kompaniji Vinci Airports, koja je nedavno pobedila na tenderu za koncesiju za beogradski aerodrom Nikola Tesla. Vlada Srbije odbija da objavi ugovor o koncesiji sa Vincijem dok „ne bude uplaćena koncesiona nadoknada“, što je trebalo da bude u septembru, ali je Vinci zatražio pomeranje roka do kraja ove godine.