Nema odgovora šta se dešava sa avionima Air Serbije

U poslednje vreme svaki od šest aviona ATR72 iz flote Air Serbije je ispadao iz saobraćaja u proseku pet puta, odnosno jednom na tri nedelje.

Datum / Date: 28.07.2016.

Autor / Author: Aviatica

Foto: Thomas Ranner, Planespotters.net

Juče ujutro (27. jul) se ponovila situacija koja se u poslednje vreme učestalo javlja kod domaćeg avio prevoznika. Dva od osam aviona Airbus A319, koji čine okosnicu flote našeg nacionalnog avio prevoznika, kao i jedan ATR72 nisu bili na svojim polaznim pozicijama za obavljanje letova. Razlozi su nepoznati, jer u ovoj avio kompaniji tradicionalno odbijaju da odgovore na pitanja koje im upućuje Aviatica.

Prema informacijama do kojih se može doći  jednostavnim praćenjem kretanja aviona preko sajta Flightradar24 utvrdili smo da avion A319 registarske oznake YU-APD već drugi dan nije u saobraćaju, a na prvom planiranom jutarnjem letu nije bilo ni njegovog parnjaka YU-APA.

Osim ova dva aviona na nebu nije bilo ni YU-ALT (ATR72) koji je juče tokom prepodneva ostao u Beču zbog čega je let JU601 iz Beča za Beograd bio otkazan, a da bi se svi putnici prevezli u Beograd popodnevni let Air Serbije za Beč obavio je avion Boeing 737 iz stare Jatove flote i sa brendom Avioleta koji se koristi za čarter saobraćaj.

Izvor: Flightradar24, Avion YU-ALT se nakon kvara u Beču vratio tokom noći u Beograd prazan

Izvor: Flightradar24, Avion YU-ALT se nakon kvara u Beču vratio u Beograd prazan

Na sreću po Air Serbiju čarter saobraćaja ove godine i nema baš onoliko koliko je planirano, pa su stari Jatovi avioni gotovo uvek dostupni da uskoče kao zamena na redovnim linijama koje bi trebalo da obavlja „podmlađena i poboljšana“ flota.

yu-apa mala

„Miki Manojlović“

Ovaj A319 (YU-APA) je imao tri događaja. 27. marta je poleteo za Frankfurt, ali se malo pre Budimpešte okrenuo i vratio u Beograd. Prema nepotvrđenim informacijama isti je avion 22. maja na liniji iz Milana imao problem sa motorom, a 27. jul ujutro je isključen iz saobraćaja iz nepoznatih razloga, ali je kasnije tokom popodneva vraćen i odleteo je za Solun.

Dva od četiri stara Boeinga juče ujutro su bili na zameni umesto novih Airbusova, zbog čega je čarter let za Skijatos kasnio tri i po sata dok je nedostatak jednog ATR-a izazvao kašnjenje leta JU230 za Zagreb od dva i po sata.

Ovakvi događaji su svojstveni svim velikim avio kompanijama koje obavljaju intenzivan saobraćaj, ali je Air Serbia specifična po tome što se njoj ovakvi događaji dešavaju u veoma velikom broju slučajeva.

Samo je avion ATR72 sa registarskom oznakom YU-ALT u poslednja četiri meseca,  prema našim saznanjima, imao sedam ispadanja iz saobraćaja, a pitanje je koliko ih je bilo pre tog posmatranog perioda. Ovaj je avion bio razlog za otkazivanje leta JU170 ka Podgorici 14. aprila, da bi samo sedam dana kasnije, sa iste linije, bio vraćen na beogradski aerodrom nakon poletanja.

Vraćanje aviona na polazni aerodrom se, inače, veoma često dešava sa avionima Air Serbije što je dosta čudno, jer to znači da se nešto tokom leta desilo, pošto je avion prema procedurama pre poletanja morao biti proveren te ispravan. Samo je YU-ALT imao tri povratka na aerodrom nedugo nakon polaska. Osim pomenutog na letu za Podgoricu, avion se vratio sa leta za Zagreb i to već od Rume 23. maja kao i sa leta za Skoplje 8. juna.

fl24 asl mix

Izvor: Flightradar24, Nekoliko situacija kada se avion vratio na polazni aerodrom nedugo nakon poletanja.

Od kraja aprila do danas u Air Serbiji se desilo najmanje 12 ovakvih čudnih povrataka. Četiri povratka nedugo nakon poletanja imao je i avion ATR72 sa registracijom YU-ALP. Iz naše evidencije se može zaključiti da je ovaj avion najproblematičniji sa čak devet registrovanih „problema“ u poslednja četiri meseca. YU-ALV je u istom periodu ispadao pet puta, YU-ALU četiri dok su YU-ALN i YU-ALO po tri puta zatajili. Ovaj potonji je poslednji put imao problem 23. jula zbog čega je do juče bio u hangaru kada je obavio „let u zoni aerodroma“ što ukazuje na ozbiljniji kvar, posle čijeg otklanjanja avion mora da bude testiran u letu.

Bolešljivi ATR stalno kod „lekara“

YU-ALP (ATR 72) je avion kojim je trebalo da 13. juna bude obavljen prvi let ka Puli ove letnje sezone. On je već iznad Šapca napravio zaokret i vratio se na Teslu, a putnici su ka Istri odleteli sa nekoliko sati zakašnjenja avionom Boeing 737. Ovaj avion je 5. aprila ostao u Zagrebu, let za Beograd je otkazan, putnici su poslati u hotel, a avion se kasnije usred noći vratio na beogradski aerodrom prazan, što ukazuje na tehnički problem.

Samo šest dana kasnije avion se više časova zadržao na bečkom aerodromu pa je povratni let ka Beogradu kasnio, a dva dana posle tog dođaja avion se vratio odmah nakon poletanja ka Tivtu, posle čega je let otkazan. 19. maja se još jednom vratio posle poletanja ka Tivtu, i tada je odguran u hangar gde je takođe boravio i 5. juna. Let od Banjaluke do Beograda 23. juna je otkazan zbog ovog aviona, koji se potom vratio prazan, bez putnika na beogradski aerodrom. Iz nepoznatog razloga otkazan je i ponoćni let ovog aviona za Bukurešt koji je trebalo da bude obavljen 24. jula.

 

Iz saobraćaja su vanredno i iz nepoznatih radova „skidani“ i drugi  avioni iz flote Air Serbije. Airbus A319 se, sa ova dva današnja slučaja i ukupnih 18 za četiri meseca svrstao na neslavno drugo mesto. Čak je i iznajmljeni slovenački Bombardier CRJ900 zabeležio zapaženi rekord: tri puta za mesec dana. Najmanje su ispadali iz saobraćaja avioni Airbus A320 (2 puta) i Boeing 737 (3 puta).

JU_kvarovi

Ilustracija: Flota Air Serbije sa svakim pojedinačnim problematičnim događajem određenog aviona

Kada se slična serija ispadanja ATR aviona Air Serbije desila na jesen prošle godine Aviatica se obratila pitanjima kako Air Serbiji tako isto i Direktoratu. Zanimalo nas je da li je Direktorat upoznat sa neobično velikim brojem događaja i da li će zbog toga biti preduzete određene mere. Tada nam je odgovoreno sledeće:

„U kontinuiranom nadzoru koji sprovodi Direktorat civilnog vazduhoplovstva nad svim vazduhoplovnim subjektima (nosiocima dozvola i ovlašćenja) u obavljanju odobrenih delatnosti civilnog vazdušnog saobraćaja, a prema svim propisanim merodavnim parametrima koji se prate, nije došlo ni do jednog vanstandardnog odstupanja, koje bi zahtevalo vanredno postupanje Direktorata. Ova konstatacija se odnosi i na operatora “Air Serbia”, vezano za pomenute tehničke otkaze (kvarove), niti na floti ATR niti na pojedinačnom avionu“.

Od Air Serbije smo povodom poslednjih događaja sa flotom tražili komentar i pitali smo kada bi moglo da se očekuje rešenje problema regionalne flote, koja je, više nego očigledno najslabija karika. Nismo dobili nijedan odgovor.

Foto: Jatov Boeing 737 se pokazao kao najpouzdaniji član flote

Foto: Jatov Boeing 737 se pokazao kao najpouzdaniji član flote

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije