Sud u Pragu je zvanično proglasio bankrot češke aviokompanije Czech Airlines (ČSA).
Zahtev za proglašenjem insolvenosti podnela je sama kompanija pre desetak dana. Sud je odredio stečajnu upravu u kompaniji i pozvao poverioce da se prijave. Za jun je zakazan prvi sastanak sa poveriocima na kome će se odrediti dalja sudbina kompanije.
Bankrot je proglašen zbog dugova od 1,8 milijardi čeških kruna (oko 70 miliona evra) od čega je milijarda dug prema putnicima na ime neiskorišćenih karata, a ostatak prema dobavljačima kompanije.
Aviokompanija je teško pogođena krizom zbog pandemije koronavirusa Covid-19 i bila je prinuđena da u prethodnih godinu dana otkaže veliki broj letova i otpusti oko 300 radnika od ukupno 430. U isto vreme Vlada Češke Republike je odbila da pomogne kompaniji kao što su to uradile druge države. ČSA je u vlasništvu privatne kompanije Smartwings, koja je takođe teško pogođena korona-krizom, ali koja je za razliku od ČSA uspela da obezbedi kreditnu liniju kako bi osigurala svoj opstanak, a za koju je garant država.
ČSA je uprkos bankrotu nastavila sa letovima. Ova kompanije je prilikom zahteva sudu da se proglasi bankrot saopštila da radi na planu restruktuiranja. Sudbina kompanije će biti poznata u junu nakon narednog saslušanja pred sudom i sastanka stečajnog upravnika sa poveriocima.
ČSA je jedna od najstarijih aviokompanija na svetu. Osnovana je u oktobru 1923. kao Czechoslovak State Airlines, a 1995. je promenila naziv u Czech Airlines. Širom sveta poznata je pod imenom ČSA. Do pre desetak godina bila je jedna od većih evropskih aviokompanija sa flotom od preko 50 aviona i veoma razgranatom mrežom linija uključujući i brojne interkontinentalne letove, prvenstveno u Severnoj Americi.
Prvi problemi su nastali 2005. kada je ČSA naručio veliki broj novih aviona od Airbus-a, ali je uspeo da obezbedi profitabilno širenje mreže linija kako bi se ti skupo plaćeni avioni i isplatili. Već 2009. Vlada Češke je pokušala prvi put da privatizuje kompaniju koja je sve do 2013. ostala u državnom vlasništvu. Te godine se kao strateški partner pojavljuje Korean Air koji preuzima 44 posto akcija ČSA. Pet godina kasnije kompanija Travel Service koja je obavljala čarter letove, ulazi u vlasništvo ČSA otkupljujući udeo Korean Air-a, ali i većinski paket akcija države, koja je ostavila samo 2,26 posto udela preko češkog penzionog fonda. Odmah po preuzimanju novi vlasnik, koji kasnije menja ime u Smartwings, otkazuje veliki broj linija i smanjuje flotu.
Komentari predstavljaju lična mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stav redakcije. Aviatica zadržava prava neobjavljivanja ili brisanja komentara koji sadrže reklame, linkove psovke, prozivanje i vređanje drugih osoba, iznošenje ličnih podataka kao i govor mržnje definisan prema Zakonu o javnom informisanju i medijima (čl. 75) kao iznošenja ideja, mišljenja, odnosno informacija kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksulane opredeljenosti ili drugog ličnog stvojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Ostavljanjem komentara na ovom sajtu, saglasni ste sa pravilima komentarisanja i korišćenja sajta.