Završena godišnja skupština IATA sa odlukama o pandemiji i ekologiji

Na godišnjoj skupštini IATA u Bostonu donete su važne odluke o ekologiji i potrebnim akcijama za oporavak avio-industrije.

Datum / Date: 06.10.2021.

Autor / Author: Aviatica

Foto: IATA

Po prvi put posle dve godine, redovna skupština Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja, IATA, održana je uživo u Bostonu u organizaciji aviokompanije JetBlue.

Prošlogodišnja skuština je održana u virtualnom formatu u Amsterdama, a prethodna skupština uživo održana je u Seulu 2019. Na ovogodišnjoj skupštini izabran je Šangaj i kineska aviokompanija China Eastern Airlines za domaćine naredne redovne skupštine koja će se održati u junu 2022.

Na ovogodišnjoj skupštini, sasvim očekivano, glavna tema je bila pandemija koronavirusa Covid-19 i njen uticaj na avio-saobraćaj. Date su smernice i izdate važne urgencije svetskim vladama da olakšaju putovanja i postepeno ukinu restriktivne mere. Za početak, navodi se u usvojenim smernicama, od ključne je važnosti harmonizacija važećih restriktivnih mera. Sada to nije slučaj i putnici i dalje imaju velikih problema da realizuju svoja putovanja što iz straha od silnih i netransparentih mera što zbog brojnih birokratskih prepreka.

Smanjenje emisije štetnih gasova

Kao najvažnija odluka koja je doneta na samitu u Bostonu, je ona o smanjenju emisije štetnih gasova. Usvojen je plan puta za ostvarivanje nulte stope emisije ugljen dioksida i drugih štetnih gasova. Projekat pod imenom Net-Zero Carbon Emissions by 2050 usvojen je od strane svih aviokompanija članica udruženja, a jedini prigovor su uputile pojedine bliskoistočne aviokompanije, koje su tražile da se plan puta razdvoji prema specifičnostima pojedinih aviokompanija i regionalnih karakteristika. Traženo je da se ovaj plan produži i da se aviokompanijama da rok do 2060, ali je predlog odbijen i na kraju je usvojena predložena verzija.

Poskupljenje infrastrukturnih troškova

Kao poseban problem o kome se dosta diskutovalo je povećanje cena korišćenja infrastrukture u avio-saobraćaju. Navedeno je da su ovi troškovi poskupeli za 2,3 milijarde dolara što je „skandalozno“, prema rečima Vilija Volša (Willie Walsh), generalnog direktora IATA.

„Svi želimo da što pre prevaziđemo Covid-19. Ali dodatnim finansijskim nametima u sred ove apokaliptične krize, ceo teret se prebacuje na leđa krajnjih korisnika, samo zato što ’im se može’, predstavlja monopolističku strategiju. Apsolutni minimum je zahtev da se ovi troškovi snize, a ne da se povećavaju nameti i on treba da bude na vrhu agende svakog aerodroma i drugih pružalaca aerodromskih i vazduhoplovnih usluga“, rekao je Volš u Bostonu.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije