Air France-KLM: Može li avio-industrija bez zagađenja?
Air France-KLM Grupa je objavila izveštaj o održivom poslovanju.
Datum / Date: 04.07.2022.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Air France-KLM
U novoobjavljenom izveštaju o održivom poslovanju za 2021, Air France-KLM navodi postignute rezultate, ciljeve za očuvanje životne sredine i smanjene emisije CO2, kao i nastojanje da promoviše različitost i inkluziju na svim radnim pozicijama u okviru grupe.
Kao osnovne ciljeve grupa postavlja sledeće zadatke: nulta emisija ugljen-dioksida do 2050. godine, što je u skladu sa smernicama IATA, 30 posto manja emisija ugljen-dioksida po putniku po pređenom kilometru do 2030. godine u odnosu na 2019. i korišćenje 10 posto održivog avio-goriva (SAF) do 2030. godine, što je znatno više od propisane evropske regulative.
Kako bi se postigla zadati cilj dekarbonizacije grupa je uvela niz mera kojim utiče na smanjenje direktne i indirektne emisije CO2, ali i povećanje apsorpcije CO2. U cilja smanjenja direktne emisije ugljen-dioksida preduzeti su sledeći koraci – modernizacija flote, korišćenje održivog avio-goriva, i tehnike eko-pilotiranja.
Moderna flota, održivo gorivo, eko-pilotiranje
Prvi korak u smanjenju direktne emisije CO2 je modernizacija flote, jer novi avioni u poređenju sa onima prethodne generacije, omogućavaju smanjenje potrošnje goriva i emisije CO2 za 15%. Tako je grupa Air France-KLM u 2021. godini potpisala porudžbinu 100 aviona najnovije generacije (Airbus A320neo), uz pravo kupovine još 60 aviona. Takođe, u flotu je iste godine uvedeno i 26 aviona nove generacije (Airbus A220, Airbus A350 i Embraer 195-E2), koji su među najefikasnijim avionima u svojim kategorijama. Prošle godine su avioni najnovije generacije činili 10% flote ove avio-grupacije, dok je plan da 2028. oni čine 64% ukupne flote.
Upotreba održivog avio-goriva – mlaznog goriva napravljenog isključivo iz obnovljivih izvora, kao što su korišćeno jestivo ulje, drvni i poljoprivredni ostaci ili sintetički kerozin – je teži cilj, ali i ključan u procesu dekarbonizacije, jer može smanjiti emisiju CO2 za čak 75%. U 2021. godini, KLM je obavio prvi komercijalni putnički let na sintetički kerozin (korišćeno je 500 tona sintetičkog kerozina proizvedenog na bazi CO2, vode i obnovljive energije sunca i vetra), dok je Air France imao prvi dugolinijski let na relaciji Pariz – Montreal koji je koristio održivo avio-gorivo proizvedeno u Francuskoj (u pitanju je gorivo proizvedeno na bazi korišćenog jestivog ulja). Iako je ovo gorivo četiri puta skuplje od običnog, avio-grupa se obavezala da do 2030. 10% korišćenog goriva na letovima bude obnovljivo avio-gorivo.
Pod eko-pilotiranjem se podrazumeva način upravljanja letelicom tokom kog se prilagođava brzina, optimizuje ruta i koristi samo jedan od motora na zemlji kako bi se smanjila potrošnja goriva, a time i emisija ugljen-dioksida. Korišćenjem tehnika eko-pilotiranja emisija štetnih gasova se smanjuje za 2-3%, a prebačeno u brojke to znači da je od 2012. izbegnuta emisija od ukupno 270.000 tona CO2.
Električni pogon
Ne samo letačke, već i zemaljske operacije proizvode zagađenje. Zato je Air France-KLM grupa uvela vozila i rampe na električni pogon, (u 2021. 61% rampi radilo je na električni pogon), dok je Air France u martu 2021. postao prva avio-kompanija na svetu koja je u trenažni proces uvela avion na električni pogon, Velis Electro.
Nije CO2 sve što zagađuje
Iako je primarni zadatak avio-grupacije smanjenje emisije ugljen-dioksida, Air France-KLM radi i na smanjenu drugih izvora zagađanja. Tako je grupa za 40% smanjila zagađenje bukom, što je jedan od najvećih izvora stresa u gradovima. Štaviše, Air France je u 2021. platila 10 miliona evra poreza na buku u zoni aerodroma, a tim novcem je finansirana zvučna izolacija domova u okolini aerodroma!
Što se tiče zagađenja otpadom, plan grupe je da do 2030. godine 50% otpada koji se proizvede bude reciklabilnog karaktera, dok je već izbačeno 48% plastike za jednokratnu upotrebu. U 2021. grupa je smanjila svoj nereciklirani otpad za 70% u odnosu na 2011. zahvaljujući politici cirkularne ekonomije. Kao primer cirkularne ekonomije možemo navesti da KLM polovne uniforme reciklira u tepihe za avione.
Za kraj, diskriminacija možda ne zagađuje vazduh, ali je podjednako štetna. Sa više od 71.000 zaposlenih, Air France-KLM grupa je vodeći poslodavac, odlučan da neguje vrednosti inkluzije, da se bori protiv svih oblika diskriminacije i nejednakosti na poslu. Na primer, trećinu pozicija u Izvršnom odboru grupe trebalo bi da imaju žene, a žene bi trebalo da predstavljaju 40% rukovodećih pozicija do 2030. godine.
„U 2021. godini, Air France-KLM Grupa je mogla da računa na svojih 71.000 zaposlenih i njihovu nepogrešivu posvećenost. Izveštaj koji danas objavljujemo rezultat je njihovih akcija i napora da našu grupu stave na čelo sektora koji se ponovo razvija. Naš program održivosti destinacije oličava našu spremnost da se pozicioniramo kao lideri u održivom vazduhoplovstvu“, rekao je Bendžamin Smit, izvršni direktor Air France-KLM grupe.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |