Nesreća Aeroflotovog SuperJet-a otvara mnoga pitanja bezbednosti

Početna|VESTI|Crna kutija|Nesreća Aeroflotovog SuperJet-a otvara mnoga pitanja bezbednosti

Nesreća Aeroflotovog SuperJet-a otvara mnoga pitanja bezbednosti

Šta sve znamo o avionskoj nesreći na moskovskom aerodromu kada se prilikom vanrednog sletanja zapalio SuperJet Aeroflota.

Objavljeno:7. 5. 2019.|10:08 » 15:01Autor: Tagovi:, , , |

Bizarna avionska nesreća se dogodila na moskovskom aerodromu Šeremetjevo u nedelju, 5. maja popodne.

Prvo je u vestima javljeno da se dogodio incident prilikom vanrednog sletanja aviona kome se motor zapalio tokom leta. U pitanju je bio avion ruske nacionalne aviokompanije Aeroflot, model Sukhoi SuperJet SSJ-100, ali sve ostalo što je javljeno se ubrzo ispostavilo kao netačno.

Niti je avion tražio vanredno sletanje zbog požara na jednom od dva motora, niti je ovo bio incident. U pitanju je klasična avionska nesreća i to fatalna. Od 78 osoba koje su se nalazile u avionu (73 putnika i 5 članova posade) nesreću je preživelo 37, dok je 41 osoba smrtno stradala.

Aeroflot koji je, po mišljenju mnogih, kasno odreagovao na vanredni događaj, saopštava u prvom obraćanju javnosti da potvrđuje da je došlo do požara na avionu prilikom sletanja ali da su svi putnici uspešno evakuisani. Nije trebalo čekati dugo da pravi užas demantuje ovo saopštenje – u sledećoj vesti (koja nije potekla od Aeroflota već od medija) je objavljeno da je jedna osoba stradala i pet povređeno. Zatim je bilo deset povređenih, dok je broj žrtava narastao na 12. Zapravo na 13. Konačni bilans je 41 poginula osoba i nekoliko povređenih od kojih troje u teškom stanju.

Snimci nesreće su preplavili internet, a pojavili su se čak i snimci napravljeni u putničkoj kabini prilikom sletanja i nakon toga kada je već počela evakuacija. Na snimcima se vidi kako mnogi putnici napuštaju avion preko tobogana za evakuacije, a da nemali broj njih nosi svoj ručni prtljag. Preživelo kabinsko osoblje potvrdilo je da je postojao problem prilikom evakuacije, jer je jedan broj putnika napravio zastoj u prolazu aviona u pokušaju da uzme svoj ručni prtljag.

Aerodromske službe za vanredne situacije nisu bile spremne na mestu događaja, što se vidi na snimcima. Iako je pilot izgubio kontakt sa aerodromskom kontrolom letenja, neko je u tornju valjda mogao da pretpostavi da postoji problem i da ka pisti pošalje ekipu.

Avion je odmah po poletanju započeo povratak na aerodrom. Vest da je udar munje izazvao kvar elektronike još nije potvrđena, mada posada i preživeli putnici tvrde da se to desilo. Do nekog kvara je sigurno došlo kad je odlučeno da se avion vrati. Piloti su zbog prestanka rada automatike morali manuelno da prizemlje avion, ali on nije bio zahvaćen vatrom kako se u početku mislilo. Motori su radili normalno, nije bilo nikakvog plamena. Prema parametrima leta, uprkos kvaru, avion je pokazivao sasvim normalno kretanje i imao je uobičajano sletanje, što je potvrdio i sam kapetan rekavši da je brzina prilikom sletanja bila „u normali“ (148 čvorova).


Onda se pojavio još jedan snimak nesreće, ovogo puta sa druge strane piste. Ovaj snimak gotovo sa velikom sigurnošću može da pruži odgovor na ovu nesreću. Naime, vidi se avion koji je potpuno van balansa (poprečne stabilnosti) kako bukvalno odskače, dva ili čak tri puta, poput žabice po površini vode. Na kraju, posle poslednjeg „skoka“ avion udara zadnjim, podrepnim, delom trupa, motorima i krilima u pistu i tada dolazi do požara u kome će vrlo brzo izgoreti cela zadnja polovina letelice i život izgubiti 41 osoba.

Pilot je zbog nekog još uvek neutvrđenog kvara doneo odluku da se vrati na polazni aerodrom, ali se nije oslobodio viška goriva „jer je smatrao da je suviše opasno da ispusti gorivo iznad Moskve“, stoji u navodima ruske novinske agencije Interfaks. Zašto je onda pilot odlučio da se ne reši viška goriva i da sleti sa preteškim avionom i da li je ispoštovao sve procedure za sletanje sa većom težinom od dozvoljene ostaće pitanja na koje će istraga morati da da odgovor.