Poskupljuju aviokarte Air Serbije zbog uvođenja distributivne takse

Početna|AGENT, Srbija i region|Poskupljuju aviokarte Air Serbije zbog uvođenja distributivne takse

Poskupljuju aviokarte Air Serbije zbog uvođenja distributivne takse

Aviokarte Air Serbije će biti skuplje za osam evra zbog odluke o uvođenju distributivne takse za sve kanale prodaje sem direktnog.

Objavljeno:27. 1. 2021.|12:19 » 13:08Autor: Tagovi:, , , , , , , , , |

Air Serbia je donela odluku da uvede takozvanu distributivnu taksu u iznosu od 4 evra po segmentu, odnosno 8 evra za povratnu kartu. Ova će se taksa naplaćivati prilikom svake kupovine aviokarte putem globalnih distributivnih sistema kao što su Amadeus, Galileo (Travelport), Sabre, a koje koriste turističke agencije koje prodaju aviokarte. Naplata takse počinje od 28. marta 2021.

Distributivna taksa se neće naplaćivati kada se karta kupuje direktno preko aviokompanije Air Serbia, bilo da se ona vrši preko sajta kompanije, preko korisničkog centra (call service) ili u poslovnicama kompanije.

Na ovaj način će aviokarte srpskog nacionalnog avio-prevoznika poskupeti za većinu putnika koji karte kupuju kod turističkih agencija ili preko online rezervacionih sistema. A takvih je, prema podacima Air Serbije 53 posto. Srpski avio-prevoznik navodi da 47 posto karata proda direktno i za putnike koji ovako budu kupovali karte cena će ostati ista kao i do sada.

U zvaničnom saopštenju za medije aviokompanije Air Serbia vidi se jasna namera da se poskupljenje predstavi kao pojeftinjenje. Prvo su podigli cenu karte uvođenjem dodatne takse, a onda su saopštili da će putnicima „dati popust“ tako što tu taksu oni neće naplaćivati, a svi drugi prodavci će morati.

„To je nefer prema agencijama. Putnici će sada misliti da se agencije ugrađuju na cenu karte jer će kod njih karta biti skuplja“, rekao nam je jedan od avio-agenata koji je želeo da ostane anoniman. On tvrdi da su ovom odlukom Air Serbije agencije postale nekonkurentne i smatra da bi globalni distributivni sistemi (GDS) trebalo da reaguju i da zauzmu jasan stav kako bi ugovorili bolje uslove za sve strane.

Njihov stav međutim ne postoji. Troškovi korišćenja GDS-a su izuzetno visoki za aviokompanije koje pokušavaju da ih smanje. Prema podacima američkog ministarstva saobraćaja (DoT) godišnji trošak za korišćenje GDS-a koji američke aviokompanije imaju prelazi 13 milijardi dolara.

Air Serbia nije jedina aviokompanija koja uvodi takozvanu distributivnu taksu za globalne distributivne sisteme (GDS). Nije nam poznato ko sve naplaćuje ovu taksu, ali prema informacijama koje smo dobili od agenata to za sada čine jedino aviokompanije iz Lufthansa Grupe (Lufthansa, SWISS, Austrian i Brussels Airlines).

Lufthansa Grupa je taksu u iznosu od 9 evra po segmentu (letu) uvela 2016. i tom prilikom je takođe izazvala bes kako agencija tako i distributivnih sistema pa je čak sa Sabre sistemom ušla u ozbiljan spor. U Lufthansi su uvođenje ove takse branili visokim troškovima korišćenja GDS-a, kojih nema kada se karta kupuje direktno kod aviokompanije. Oni su tvrdili da će i druge aviokompanije krenuti njihovim stopama, ali nama nije poznato da se to, sve do najnovije odluke Air Serbije, desilo. Air France-KLM je, istina, najavljivao mogućnost uvođenja distributivne takse, ali odluka o tome do sada nije doneta, niti postoji informacija da u kompaniji rade na tome.

U Air Serbiji su se obratili agentskoj mreži u Srbiji sa informacijama o naplati nove takse uz obrazloženje da je to neminovnost imajući u vidu „da su nedavni događaji i uticaj pandemije, koji su bez presedana potresli temelje našeg sektora“. Air Serbia navodi da je trošak ovih usluga u velikoj meri nesrazmeran samoj ceni karte i da se od njih naplaćuje velika suma svake godine, zbog čega su došli u situaciju u kojoj to više nije održivo te da moraju da zaštite svoje prihode i obezbede dobru uslugu i u narednim godinama.

U isto vreme, Air Serbia šalje drugačiju poruku javnosti i putnicima kroz zvanično saopštenje na temu uvođenja distributivne takse. O njoj u saopštenju zapravo nema ni reči, već se samo pominje u primeru razlike u ceni kada se karta kupuje direktno kod aviokompanije ili preko drugih kanala prodaje. Ali se zato kaže da je „glavni cilj nove strategije (…)uspostavljanje direktnog kontakta sa putnicima kroz ponudu najbolje moguće cene putem direktnih prodajnih kanala Air Serbije“, i da je to „u skladu sa praksama koje primenjuju najveće aviokompanije na svetu“.

U agencijama za prodaju aviokarata u Srbiji su revoltirani ovakvom odlukom. Oni, koji su među najviše pogođenima zbog koronavirusa sada moraju da se izbore sa dodatnim nepovoljnim razvojem na tržištu.  Dodatno otežavajuća okolnost za avio-agente je i to što Air Serbia ne naplaćuje takozvanu nadoknadu za uslugu (service fee), koja obično iznosi od 10 do 30 evra i naplaćuje se jednokratno po prodatoj karti. Ova nadoknada je najčešće jedini izvor zarade agencija za prodaju karata i tako je od momenta kada je pre desetak godina ukinuta provizija po kojoj su radili. Tako će od 28. marta 2021. kupovina aviokarata kod agencija biti najmanje 18 evra skuplja.


Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije