Problemi putnika i avio-agenata zbog pandemije koronavirusa
Kriza koja je zbog pandemije koronavirusa nastala u avio-saobraćaju je istorijskih razmera.
Datum / Date: 09.07.2020.
Autor / Author: Aviatica
Svedoci smo najveće krize u avio-saobraćaju tvrdi Međunarodno udruženje vazdušnog saobraćaja IATA. Zbog pandemije koronavirusa Covid-19, krajem marta je došlo do gotovo potpunog prekida saobraćaja što je izazvalo probleme bez presedana.
Sa jedne strane avio-kompanije koje su bile na ivici opstanka su gurnute u ambis i mnoge su proglasile bankrot ili prestanak poslovanja, a čak i one najveće i finansijski najstabilnije bile su prinuđene da se obrate svojim državama tražeći pomoć.
Šta se u isto vreme dešavalo sa putnicima, a šta sa velikim brojem agencija koje se bave prodajom avio-karata malo je bilo interesantno javnosti. Pojedinačne sudbine putnika koji su ostali zaglavljeni negde u svetu ili su izgubili svoje putovanje i novac nisu toliko atraktivni za medije, a u javnosti su čak i izazivale i oštre i osuđujuće reakcije.
„Ko im je kriv, zašto su baš sad našli da putuju“, česta je reakcija koja se može čuti u javnosti što je samo potvrdilo nedostatak solidarnosti i empatije sa ljudima koji su se našli u nevolji. A nevolje su razne, i naravno da su najteže one koje ugrožavaju nečiji život i zdravlje, ali ne treba zaboraviti da postoje i druge i da sve one zajedno čine ovu situaciju sa pandemijom krajnje nepodnošljivom i veoma opasnom na duže staze.
Kada je ceo ekonomski i društveni sistem počeo da se urušava, tamo negde u martu i kada su putovanja bila obustavljena niko se nije setio da makar u jednoj rečenici pomene prodavce avio-karata. Oni su svi bez izuzetka ostali bez jedinog izvora prihoda. Sve je stalo. „Radimo po ceo dan, pa čak i noću, ali sve su to poslovi na spašavanju onoga što se spasiti može. Jedino čime se bavimo su promene rezervacija i datuma putovanja, otkazivanje na hiljade izdatih avio-karata i pisanje zahteva avio-kompanijama za refundacije“, rekao nam je jedan od avio-agenata iz Beograda. „Mesecima nismo napravili nijednu novu rezervaciju. Kako opstati u ovakvoj situaciji“, reći će vam svaki prodavac avio-karata.
Ipak, oni su svi, bez izuzetka posvetili sve svoje resurse da pomognu putnicima, svojim klijentima, koji su se prestankom avio-saobraćaja našli u izuzetno nezgodnoj situaciji.
Dok su avio-kompanije otkazivale letove, države zatvarale svoje granice, putnici su mogli samo da sede i gledaju šta se dešava bez mogućnosti da bilo šta urade. Na stotine hiljada je ostalo bez mogućnosti povratka svojim kućama, svi su ostali bez karata i bez ikakve informacije kada bi mogli da ih promene ili kako da vrate novac.
Kad propadnu sve karte zbog nepovezanih letova
Naš čovek, Filip M. iz Čikaga je imao veoma komplikovanu situaciju. On je za kraj maja imao itinerer sa sedam pojedinačnih letova, od Čikaga do Beograda sa presedanjima, zatim nekoliko pojedinačnih letova po Evropi i povratak kući u Ameriku opet preko više aerodroma. Kartu je kupio još prošle godine, mesecima pre korone. Uzeo ju je preko globalnog online rezervacionog sistema sa sedištem u Češkoj, koji se do marta veoma agresivno reklamirao. Tek kada su avio-kompanije počele da otkazuju letove, shvatio je da je skoro svih sedam njegovih letova pravno gledano na posebnim kartama, a za mnoge od njih osim generičke potvrde rezervacije nije dobio ništa, čak ni broj rezervacije kod avio-kompanije, preko koga bi možda mogao sam da traži povraćaj novca.
Ostavili su ga na cedilu. Celo putovanje, koje je koštalo nekoliko hiljada dolara je propalo, a prodavac nije mogao da mu pruži nikakvu pomoć. Samo je jednu kartu uspeo da refundira i to sam, pošto je našao broj rezervacije, a ostale nije. Iako su mu pojedini letovi otkazani, prodavac je odbio da mu prihvati pravo na refundaciju ostalih karata za letove koji nisu otkazani pod izgovorom da se radi o nezavisnim letovima i sasvim drugim kompanijama što on prilikom kupovine karte nije ni znao, jer nije bio obavešten. Kada je kupovao kartu, prodavac mu je sam ponudio celokupan itinerer i jedinstvenu cenu, bez objašnjenje da se radi o sasvim nezavisnim letovima.
„Ovako nešto nikako ne sme da se dogodi“, tvrde avio-agenti našeg domaćeg sajta za online kupovinu avio-karata Avio.rs. „Putnik mora da bude obavešten o svim pravilima pre kupovine, a u slučaju da se desi otkazivanje jednog ili više letova, on ima pravo na punu refundaciju i pomoć svog avio-agenta. Zato je važno da iza svake online prodaje zapravo stoji pouzdana i licencirana agencija za prodaju avio-karata, kao što je to kod nas slučaj u Avio.rs iza koga stoji renomirana novosadska agencija Fantast Tourist“.
Avio.rs se od marta do danas takođe suočava sa svim problemima kao i svaka druga agencija i putnik, ali kako ova agencija radi poštujući zakone ove države i pravila profesije, ovakvi propusti su nemogući.
„Mi prvo nikada ne bismo prodali nekome jednu kartu sa više nepovezanih letova. Putnik može da kupi više odvojenih letova sa više različitih avio-prevoznika ako to želi, ali će mu pre kupovine biti jasno stavljeno do znanja koja su njegova prava i mogućnosti u slučaju bilo kakvog poremećaja u saobraćaju. Takve karte se ne mogu vezano refundirati ili pomerati i otkazivanje samo jednog leta može izazvati ostanak bez svih ostalih bez prava nadokande“, objašnjavaju agenti koji rade za sajt Avio.rs.
Putnik mora da ima takozvanu „živu“ podršku, posebno u ovakvim vanrednim situacijama. To se videlo i na primeru refundacija koje su nesporne i koje će biti ostvarene. U Avio.rs ističu da oni svojim putnicima isplaćuju novac od svake odobrene refundacije u roku od sedam dana, a da oni sami potom čekaju na povraćaj novca od avio-kompanije, što je sjajan primer posvećenosti svojim klijentima.
Za kraj iz Avio.rs poručuju putnicima da se ne plaše online kupovine avio-karata, ali da pre svega provere da li iza sajta za koji se odluči stoji neki licencirani tim agenata ili se radi o običnim IT platformama koje imaju softver za pretraživanje i kombinovanje letova. U avio-saobraćaju postoje brojna pravila, a svaka avio-karta ima svoja striktna pravila, pa je jedino stručan i licenciran avio-agent u mogućnosti da sva ta pravila razmotri, proveri i uklopi tako da putnik ne bude oštećen. Kompjuterski programi to ne mogu, a videli smo i da ne mogu da pomognu kada se nađete u nezgodnoj situaciji.
_______________________________
Napomena: Ovaj članak je promotivni (PR) i sadrži plasiranje proizvoda i usluga. Članak je objavljena na sajtu Aviatica u sklopu sporazuma o medijskoj saradnji sa agencijom Fantast Tourist. Aviatica ne ostvaruje zaradu od ostvarene prodaje.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |