Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Turske na snazi

Početna|VESTI|Srbija / Region|Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Turske na snazi

Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Turske na snazi

Srbija i Turska dobile sporazum o vazdušnom saobraćaju koji ne omogućava nikakav razvoj u ovoj oblasti.

Objavljeno:25. 3. 2016.|10:14 » 15:31Autor: Tagovi:, , , , , , , |

Srbija i Turska napokon imaju sporazum o vazdušnom saobraćaju. Skupština Srbije je potvrdila ovaj međunarodni sporazum.

Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske ispregovaran je tokom prošle godine. Dogovor je postignut u Antaliji, 19. oktobra 2015. Potvrđen je u Narodnoj skupštini Srbije početkom februara, objavljen u Službenom glasniku 26. februara, a stupio na snagu početkom marta.

Dve zemlje nisu do sada imale regulisan avio saobraćaj iako je u praksi on bio veoma razvijen, a poslednjih godina je pokazan i njegov veliki potencijal. Važeći sporazum po kome su dve zemlje bile prinuđene da regulišu sva sporna pitanja (a bilo je ih mnogo) je bio sporazum potpisan pedesetih godina prošlog veka između SFRJ i Turske.

Ovaj sporazum je trebalo da bude zamenjen modernim sporazumom 1991. godine kada je zbog izbijanja sukoba u bivšoj Jugoslaviji njegova ratifikacija propala. Od tada pa sve do 2016. dve zemlje nisu imale regulisano važno pitanje avio saobraćaja zbog čega je svake godine bilo ozbiljnih problema, međusobnih pretnji i uslovljavanja što se sve prelomilo preko leđa putnika i turista.

Antalija, jedno od najomiljenijih odredišta srpskih turista i mesto gde je potpisan novi sporazum.

Antalija, jedno od najomiljenijih odredišta srpskih turista i mesto gde je potpisan novi sporazum.

Srbija je godinama sistemski štitila domaće avio kompanije (nekada Jat Airways i Aviogenex, a danas samo Air Serbiju). Nepostojanje regulative omogućilo je Srbiji da postavlja uslove kako joj je volja i da čudnim političkim odlukama favorizuje ne samo svoje avio prevoznike već i određene turističke agencije bliske vlastima. Takvo ponašanje izazivalo je revolt turske strane i drugih turističkih agencija koje su dovođene u nepovoljan položaj pa je došlo i do revanšizma turske strane. Počela su uslovljavanja i otvorene pretnje.

Zbog odbijanja dozvola turskim čarter kompanijama pre nekoliko godina Turska je povukla odluku da sa 10 miliona evra finansira pretvaranje vojnog aerodroma Morava u Lađevcima kod Kraljeva u civilni aerodrom. Kako su srpske vlasti postajale sve strože i turski odgovori su bivali sve ozbiljniji. Poslednja ucena je predviđala da će Turska preusmeriti prelet svojih aviona na severniji koridor preko Rumunije umesto preko Srbije i da će tako uskratiti našu zemlju za veoma ozbiljan iznos naknada za prelet. Problem je nastao kada Air Serbia nije mogla da dobije dozvolu da leti sa istanbulskog aerodroma Ataturk pa je umesto tamo sletala na aerodrom Sabiha Gukčen na azijskoj strani.

Aerodrom Morava je uz tursku donaciju trebalo već da bude uključen u saobraćaj

Aerodrom Morava je uz tursku donaciju trebalo već da bude uključen u saobraćaj

Novi sporazum, koji je na snazi već dve nedelje, nažalost, nije otklonio uzroke ovih problema, već je ozvaničio rigidne pozicije dve tvrdoglave strane. Sporazum o vazdušnom saobraćaju sa Turskom je nazadan i ne omogućava dalji razvoj saobraćaja između dve zemlje. On samo legalizuje pozicije koje su dve strane osvojile u međusobnom sukobljavanju prethodnih godina. Prema sporazumu svaka država mora da „odredi“ avio prevoznike koji će potom od druge strane dobiti dozvolu.

„Turska je odredila tri avio prevoznika. To su Turkish Airlines, Pegasus Airlines i Atlas Global“, potvrđeno je za Aviaticu u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. Srbija nema šta da određuje pošto ima samo jednu avio kompaniju – Air Serbiju, koju je prijavila prema ovom sporazumu kao svog „označenog“ avio prevoznika.

1_Atlasjet_5125_agg720240

Atlasglobal, nekadašnji Atlasjet, ima samo teoretsku mogućnost da poleti za Srbiju

Sporazum će omogućiti ovim kompanijama da lete između dve zemlje u redovnom saobraćaju ali uz ograničenje u vidu unapred određenog kapaciteta, o kome su se dve strane dogovorile. Kapacitet koji je dogovoren je ovaj koji sada postoji: Turkish Airlines dva leta dnevno, Air Serbia svakodnevno i Pegasus Airlines pet puta nedeljno i sve tri kompanije između Istanbula i Beograda. Za novim letovima nema potrebe, smatraju obe strane, pa će „označena“ avio kompanija Atlas Global morati da sačeka da neka od ove tri oslobodi neki od svojih kapaciteta ako bi želela da leti ka Srbiji.

Sporazumom se traži da svaka od označeih avio kompanija mora da prijavi planirani red letenja drugoj strani, koji potom treba da bude odobren u skladu sa ranije odobrenim i utvrđenim kapacitetima.

Interesantno je da novi sporazum ne reguliše pitanje dozvola za sezonske serije čarter letova iako je ova oblast upravo glavni kamen spoticanja godinama. Srbija je uspela da sačuva svoju poziciju da o čarter saobraćaju sa Turskom odlučuje preko svog „Pravilnika“, koji je napravljen tako da maksimalno štiti domaćeg avio prevoznika.

Suština novog sporazuma je da će avio saobraćaj između dve zemlje ubuduće biti obavljan i razvijan na osnovu dobre volje zvaničnika. Ili u našem slučaju bolje da kažemo od loše volje, bar kada je u pitanju javni interes. Za pojedinačne interese svakako ostaje dobra volja.