VINCI Airports organizovao Spotters Day na beogradskom aerodromu

Početna|VESTI|Srbija / Region|VINCI Airports organizovao Spotters Day na beogradskom aerodromu

VINCI Airports organizovao Spotters Day na beogradskom aerodromu

Po prvi put na beogradskom aerodromu organizovan Dan za spotere u sklopu globalne manifestacije VINCI Airports Spotters Day.

Objavljeno:19. 11. 2019.|11:16 » 14:14Autor: Tagovi:, , , , |

Brojni srpski spoteri su bili prijatno iznenađeni nedavnim pozivom beogradskog aerodroma Nikola Tesla na druženje u okviru manifestacije Spotters Day.

Ovu manifestaciju već drugi put organizuje kompanija VINCI Airports na aerodromima širom sveta kojima upravlja. Po prvi put ovakva manifestacija je organizovana i u Beogradu.

Četrdesetak spotera se okupilo ispred Terminala 1 beogradskog aerodroma u subotu, 16. novembra, odakle su se uputili u organizovani obilazak operativne zone aerodroma. Prva stanica je bila de-icing platforma nedaleko od severozapadnog praga piste. Spoteri su mogli da posmatraju aerodrom Beograd iz drugačije perspektive i da „love“ avione koji su sletali i poletali tog subotnjeg prepodneva.

Autobusom su potom provozani duž celog terminala, pored C i A stajanki, kargo terminala i potom su se kratko zadržali na skretanju ka hangarima JAT Tehnike, gde su mogli da snime pokretanje najvećeg aviona u floti srpskog avio prevoznika Air Serbia. Airbus A330, registarskih oznaka YU-ARA, koji se koristi za letove od Beograda do Njujorka, upravo je u tom trenutku probuđen i krenuo na svoj posao.

Ovaj impozantan širokotrupac, jedini u srpskom registru izazvao je veliku pažnju spotera koji su pažljivo ispratili njegovo taksiranje sa noćnog parkinga do pozicije na C stajanci gde će malo potom primiti i putnike na letu za Njujork.

Finalna pozicija za spotere je bila na kraju B stajanke, nedaleko od aerodromske vatrogasne jedinice. Ova pozicija je idealna jer je omogućila mnoge bliske susrete sa avionima koji su poletali, a posebno onima koji su sletali na beogradski aerodrom.

Smenjivali su se Aeroflotov Airbus A320, Air Serbijin A319, Wizz Air-ovi Airbus-ovi A320, Lufthansin CRJ i LOT-ov Embraer. Za kraj spoterskog izleta organizovana je poseta vatrogasnoj jedinici, a potom su spoteri odigrali mali fudbal sa ekipom Aerodroma Nikola Tesla.

Foto: Kapetan LOT-a pozdravlja spotere kroz otvoren prozor / D. Nikolić

Vreme nije bilo idealno za spotere. Bilo je oblačno i vetrovito, ali su svi bili veoma zadovoljni organizacijom i samom incijativom za koju kažu da je revolucionarna, imajući u vidu istoriju spoterskog hobija u našoj zemlji.

Spoteri u Srbiji se suočavaju sa velikim problemima. Pogranična policija im ne dozvoljava da se približavaju ogradi aerodroma, često ih legitimiše, a neretko se i privode i pleni im se oprema. Aerodromska uprava sa druge strane ima sasvim drugačiji pristup spoterima. Oni su otvoreni za saradnju, ali je potrebno pronaći način kako da se policija umilostivi. Zato je ovakva događaj od velikog značaja za ovdašnje spotere.

Foto: D. Nikolić / Aviatica

„Veoma je pozitivno što je Aerodrom prepoznao entuzijaste – spotere kao nekoga sa kim treba da ima pozitivnu komunikaciju i bar na nekoliko sati im otvorio svoja vrata kako bi nesmetano mogli da fotografišu, snimaju ili jednostavno budu u blizini vazduhoplova i aerodromskih dešavanja. Iako malobrojna i u širem smislu marginalna zajednica, spoteri mogu da budu od velike koristi. Oni nisu opasnost niti smetnja, a objavljivanjem svojih fotografija i video snimaka doprinose velikoj promociji aerodroma i aviokompanija. Komercijalno gledano to je besplatan PR i marketing za njih i vazdušni saobraćaj u celini“, smatra Igor Salinger, vazduhoplovni novinar i fotograf koji je pratio ovaj događaj.

Foto: Uz dozvolu autora / Igor Salinger / Aermedia.com

On je naveo svoje pozitivno iskustvo sa zagrebačkog aerodroma koji je veoma liberalan po pitanju spotera. Tamo je odobreno kretanje i snimanje duž većeg dela perimetra (ograde) osim jednog manjeg dela gde je vojna avijacija. Spoteri čak mogu da koriste i merdevine koje su uz ogradu kako bi uhvatili bolji kadar. Uslov je da budu registrovani kod aerodromskih službi, a registracija traje godinu dana i po dolasku na snimanje da se prijave i da kažu gde će biti.

Ovakav sistem bi mogao da bude primenjen i kod nas, smatra Salinger.

Spoteri su tokom ovog izleta razmenjivali svoja iskustva i sa drugih aerodroma navodeći brojne primere liberalnog pristupa aerodromima, posebno u Zapadnoj Evropi. Na kraju, svi su bili veoma zadovoljni organizovanim događajem i bili su puni pohvala za organizaciju od strane službe za komunikacije aerodroma Nikola Tesla.

Iz ove službe su izjavili da oni u potpunosti podržavaju rad spotera i da će sličnih inicijativa biti i ubuduće, možda već na proleće kad bude lepše vreme sa više sunca.

Organizator manifestacije VINCI Airport je ove godine organizovao drugi globalni Dan za spotere. Istog dana kada i u Beogradu, manifestacija je održana na još 21 aerodromu. Spoteri su lovili avione u Londonu (Gatwick), brazilskom Salvadoru, Lionu, Santjagu, Lisabonu, Pnom Penu.

Foto: D. Nikolić /Aviatica