Zbog Etihadovog kredita Air Seychelles se suočava sa ogromnom tužbom
Air Seychelles u pregovorima sa Etihad Airways-om pokušava da nađe rešenje za vraćanje kredita i izbegne tužbu.
Datum / Date: 20.01.2021.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Air Seychelles Facebook
Aviokompanija Air Seychelles se suočava sa tužbom koju spremaju poverioci koji potražuju 70 miliona dolara na ime otplate kredita iz 2016. koji je podignut zajedno sa ostalim aviokompanijama iz Etihad Airways Partners grupacije.
Air Seychelles je bila članica Etihad Airways Partners, neformalnog udruženja aviokompanija u kojima je Etihad Airways iz Abu Dabija imao vlasnički udeo. Ovo udruženje pod rukovodstvom Etihad Airways-a tada su pored Air Seychelles i Etihad Airways-a činile i aviokompanije Air Berlin, Air Serbia, Alitalia i Jet Airways.
Etihad Airways Partners je preko inovativne finansijsku platforme, izdavanjem obveznica, podigao dve tranše kredita, jednu u 2015, a drugu u 2016. u ukupnom iznosu od 1,2 milijarde dolara.Druga tranša je sada sporna u slučaju Air Seychelles-a. Prema pisanju sejšelske nacionalne novinske agencije, te godine je podignuto ukupno 500 miliona dolara uz veoma nepovoljnu kamatnu stopu od 6,75 posto. Sredstva su podeljena svim aviokompanijama, koje imaju obavezu da ih vrate u 2021. U međuvremenu su Air Berlin, Alitalia i Jet Airways bankrotirale ili otišle u stečaj, pa će se poverioci od tih kompanija, organizovanih u okviru investicionih fondova EA Partners I i EA Partners II, naplaćivati sudskim putem, dok su se preostale kompanije Etihad, Air Serbia i Air Seychelles našli u situaciji da moraju da plate dospele rate kredita u godini kada zbog pandemije koronavirusa nema prihoda.
Air Seychelles je kompanija koja je veoma pogođena pandemijom i koja ne može da vrati kredit. Zbog toga se obratila Etihad Airways-u, koji je njen suvlasnik sa 40 posto udela u vlasništvu i koji je bio organizator celog kreditnog posla za aviokompanije u kojima je imao vlasnički udeo.
Kako piše novinska agencija Sejšela, pregovori sa Etihadom na temu otplate kredita vođeni su u više navrata od jula prošle godine. Dogovor još uvek nije postignut. Ministar finansija Sejšela Nadir Hasan je potvrdio da su pregovori u toku i da zbog toga ne može da ih komentariše, ali je ipak izneo neke detalje.
Prema njegovim navodima zapravo postoje dva duga – jedan prema Etihad-u i drugi prema kreditorima. Sa Etihadom je, tvrdi Hasan, postignut dogovor da se dug smanji na oko 11,5 miliona dolara i da za taj iznos garancije da Vlada Sejšela u zamenu za stoprocentno vlasništvo nad kompanijom. To znači da bi se Etihad Airways povukao iz vlasništva i prepustio svojih 40 posto državi. Hasan kaže kako dug od oko 71,5 miliona dolara prema kreditorima ostaje ali i da se sa njima vode pregovori.
Reuters, međutim, u članku posvećenom ovoj temi, ne pominje dug prema Etihadu već samo navodi postojanje duga prema kreditorima i daje neke od detalja pregovora koji se vode. Aviokompanija Air Seychelles je tražila od kreditora otpis čak 70 posto duga, dok bi za ostatak garantovala Vlada Sejšela. Kreditori ne prihvataju ovo i nude otpis 20 posto od osnovice, bez oprosta obračunatih kamata.
Air Serbia u sličnom problemuNaša nacionalna aviokompanija se takođe našla u sličnom problemu kao i Air Seychelles. U septembru 2020. stigao je na naplatu kredit podignut preko Etihad Airways Partners-a u iznosu od 57,62 miliona evra. U junu ove godine stiže na naplatu i drugi kredit, podignut 2016. na isti način, u iznosu od 63 miliona evra. Kako je Etihad Airways bio vlasnik 49 posto Air Serbije u to vreme, od njega je traženo da učestvuje u otplati kredita i da pomogne da se kod poverilaca izdejstvuje umanjenje duga. Pošto se to nije dogodilo, za razliku od situacije sa aviokompanijom Air Seychelles gde je Etihad ipak napravio značajne ustupke, Vlada Srbije je krajem septembra 2020. saopštila da je „sredstva za isplatu preuzetih obaveza obezbedila samostalno“ navodno iz sredstava same kompanije „zahvaljujući odgovornom poslovanju pre pandemije koronavirusa i opsežnim merama štednje i racionalizacije poslovanja u vreme pandemije“. Tokom decembra 2020. kapital Air Serbije je povećan izdavanjem akcija u vrednosti od 100 miliona evra, koje je kupila Vlada Srbije uz obrazloženje da se na taj način pomaže srpska aviokompanija u uslovima korona-krize. Ovim činom, Vlada je uvećala svoj vlasnički udeo u Air Serbiji sa 51 na 82 posto, dok je istovremeno smanjen udeo Etihad Airways-a sa 49 na 18 posto. |
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |