Nova Alitalia bi trebalo da poleti od aprila ali ne i u Beograd
Petogodišnji biznis plan za novu Alitaliju predviđa pokretanje saobraćaja od aprila ali uz veoma velika smanjenja flote, linija i zaposlenih.
Datum / Date: 19.01.2021.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Alitalia
Evropska komisija (EK) je uputila novoj italijanskoj aviokompaniji ITA (Italia Trasporti Aereo SpA), koja treba da zameni Alitaliju već od aprila ove godine, prigovor na biznis plan sa čak stotinu stavki.
Rešavanje ovih problema može dovesti do značajnog odlaganja početka rada nove aviokompanije, na koju Vlada Italije želi da prebaci neke od najvrednijih delova Alitalije. Upravo to je najviše sporno za EK, koja insistira na veoma jasnom pravnom diskontinuitetu.
Ono što za EK nije sporno to je preuzimanje letačke operative Alitalije i održavanje linija koje i Alitalia sada održava, uz potrebne korekcije na aerodromu Milano – Linate gde Alitalia sada drži čak 70 saobraćaja kako bi se zaštitila konkurencija. Sporno je preuzimanje neletačkih delatnosti poput tehničkog održavanja aviona, koje zapošljava veliki broj radnika.
Što se tiče identiteta koji Vlada Italije planira da prebaci na novu kompaniju ITA, Evropska komisija i tu ima ozbiljnih prigovora. Predviđeno je da ITA otkupi od Alitalije brend (Alitalia), IATA kod kompanije (AZ), IATA tiketing kod (055), pojedine aerodromske slotove i što je najvrednije od svega program lojalnosti Millemiglia koji broji preko pet miliona članova. EK insistira da se za ove vrednosti mora organizovati poštena aukcija na kojoj će i druga zainteresovana pravna lica imati mogućnost da se ravnopravno nadmeću. Dakle, ne sme biti transfera bez otvorene aukcije.
Petogodišnji biznis plan
Biznis plan za novu italijansku aviokompaniju ITA (Italia Trasporti Aereo SpA) koja će naslediti Alitaliju je predstavljen krajem decembra i predat italijanskom parlamentu i Evropskoj komisiji na odobrenje. Plan je izazvao šok među sindikatima i zaposlenima jer predviđa otpuštanje više od polovine radnika. Ideja je da se u novoj kompaniji nađe između 5.200 i 5.500 zaposlenih u odnosu na 12 hiljada koliko se sada nalazi na platnom spisku Alitalije.
Letovi do Beograda pod znakom pitanjaAlitalia je među prvima ukinula letove na relaciji Rim – Beograd još u martu 2020. zbog pandemije korona virusa Covid-19. Trebalo je da se letovi obnove u julu, pa je zatim odluka promenjena na avgust, a potom na zimski red letenja da bi na kraju letovi ostavljeni tek za letnji red letenja od 28. marta 2021. Letovi bi bili svakodnevni. Međutim, ako nova kompanija ITA počne sa radom od letnjeg reda letenja, kako u Italiji planiraju, onda letova za Beograd najverovatnije neće biti, jer je naš glavni grad u planu da se vrati u mrežu destinacija tek od 2022. U isto vreme, ne postoje planovi o ponovnom uspostavljanju saobraćaja sa Podgoricom ili Dubrovnikom, kao ni Skopljem i Zagrebom koji su malo pre pojave korona virusa bili najavljivani kao potencijalne nove destinacije. |
Redukcija flote
ITA će redukovati i flotu i ostaviće samo 52 aviona, 43 uskotrupna i samo devet širokotrupnih za dalekolinijski saobraćaj. Uskotrupnu flotu će činiti avioni tipa Airbus A319 i A320 kao i Embraer 190 za regionalni saobraćaj. U širokotrupnoj floti ostaće Boeing 777-200 i 777-300, dok će za sve Airbus-ove A330-200 koji su trenutno u saobraćaju biti biti otkazan zakup.
To je flota kojom bi ITA počela sa radom, ali je plan da se do 2025. ona uveća na 26 širokotrupnih i 84 uskotrupna aviona i da čak 75 posto flote budu avioni nove generacije.
Nova mreža linija
Najveću promenu doživeće mreža linija. Sa postojećih 95 destinacija do kojih leti Alitalia, nova kompanija će spasti na ukupno 62. Glavno čvorište (hub) će biti na aerodromu Fiumicino u Rimu (FCO) sa koga će avioni leteti do osam dalekih destinacija, 15-tak evro-mediteranskih i 17 ili 18 domaćih.
Sa aerodroma Milano – Linate (LIN), koji će biti sekundarno čvorište kompanije neće moći da se leti do destinacija van Evropske unije pa će tako biti oko 13 linija u domaćem saobraćaju i samo pet ka EU. Aerodrom Milano – Malpensa (MXP) ostaće bez putničkog saobraćaja koji sada obavlja Alitalia, ali će postati čvorište za teretni saobraćaj nove kompanije.
Samo osam destinacija u interkontinentalnom (dugolinijskom) saobraćaju je planirano i to iz Rima do Njujorka, Bostona, Vašingtona, Majamija i Los Anđelesa u SAD, Sao Paula i Buenos Ajresa u Južnoj Americi dok će Tokio biti jedina destinacija u regionu Azija-Pacifik.
Od aprila 2021. planirano je obnavljanje letova iz Rima samo do 15 evro-mediteranskih destinacija iz Rima: London, Amsterdam, Brisel, Paris (CDG), Minhen, Cirih, Ženeva, Barselona, Madrid, Alžir, Tirana, Kairo i Tel Aviv. U 2022. u planu je dodatno širenje mreže na Valensiju, Malagu, Frankfurt, Marsej, Maltu, Sofiju i Beograd. Od 2023. planirani su letovi do Moskve i širenje na Bliskom istoku otvaranjem novih linija do Bejruta i Amana. U 2024. u planu su i letovi do Kuvajta, Džede i Rijada.
Ponestaje novcaAlitalia koja je u stečaju od 2017. nema novca da nastavi sa saobraćajem. Vlada Italije je u septembru odobrila Alitaliji finansijsku pomoć zbog korona-krize u iznosu od 350 miliona evra i odmah je uplaćeno 200 miliona što je omogućilo da se isplate plate radnicima. Druga tranša od 150 miliona evra je, međutim, naišla na prepreke. Evropska komisija nije odobrila ovaj iznos već samo 73 miliona što će biti nedovoljno da pokrije plate nakon januara. |
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |