Kolaps avio-saobraćaja u Srbiji tokom vikenda

Štrajkovi po Evropi, kvarovi aviona, grmljavinsko nevreme i poplava na aerodromu uzrokovali pakleni vikend za putnike, avio-kompanije i aerodrom.

Datum / Date: 27.06.2022.

Autor / Author: Aviatica

Foto: Aviatica

U Srbiji je tokom prošlog vikenda, u subutu i nedelju, 26. i 27. juna bio haos epskih razmera u avio-saobraćaju.

Svemu su dodatno doprineli mediji, koji su prenosili dramatične ispovesti putnika, ali i brojna nagađanja i netačne informacije što je samo dodatno zakuvalo ove inače uobičajene događaje u vazdušnom saobraćaju.

Samo nekoliko dana pre paklenog vikenda, na generalnoj skupštini Međunarodne asocijacije vazdušnog saobraćaja, IATA, koja se održavala u Dohi, bilo je reči o problemima sa kojima se industrija suočava u post-kovid periodu. Tada je na prvom mestu istaknut problem sa nedostatkom radnika koji će kao posledicu imati haos na aerodromima širom sveta, a posebno u Evropi.

Haos koji se desio u Srbiji, međutim, malo toga ima zajedničkog sa sličnim haosom koji je zadesio najveće aerodrome Evrope, poput londonskog Heathrowa, Amsterdama ili Frankfurta.

Air Serbia ima problema sa flotom

Srpski nacionalni avio-prevoznik je upao u ozbiljan problem koji se ne može tako lako rešiti i koji putnicima sasvim sigurno prouzrokuje velike probleme. Sve je počelo pre desetak dana kada je Air Serbia ostala bez dva svoja aviona Airbus A319 zbog tehničkih problema. Avion YU-APK je već duže vreme van upotrebe, a 18. juna ostaju i bez YU-APL. Već tada su počela kašnjenja, jer se tehnički kvarovi poklapaju sa početkom udarne čarter sezone. Pokrenuta je lančana reakcija kašnjenja.

Već neko vreme Air Serbia, izgleda potpuno neplanski, iznajmljuje avione. Čak četiri stara Boeing-a su iznajmljena u kratkom periodu, a čini se da je to urađeno na brzinu, jer su se pojavili problemi sa sopstvenom flotom. Ni ti iznajmljeni avioni nisu mogli biti tek tako ubačeni u saobraćaj jer je postojao problem sa iznajmljenim posadama koje treba da upravljaju njima. Takve posade ne mogu da budu tek tako pozvane da uskaču na letove prema vanrednom operativnom planu kao što to mogu matične posade već je njihovo korišćenje ograničeno i definisano komercijalnim ugovorima. Čak se desilo i da je jedan od tih iznajmljenih aviona, SX-LWC, takođe ispao iz saobraćaja na nekoliko sati što je bilo više nego dovoljno da napravi dodatne probleme.

Foto: Air Serbia

Nedelju dana pre poslednjeg vikenda, Air Serbia doživljava neviđeni porast tražnje za letovima ka Crnoj Gori, pa vanredno dodaje nove letove ka Tivtu, što takođe utiče na smanjenje kapaciteta na drugim linijama (za Milano na primer šalju ATR malog kapaciteta).

Planska otkazivanja letova, zbog problema sa flotom, počinju 19. juna, kada su otkazani letovi do Hanovera, Tivta i Tirane, što je bio okidač za pojačanu pažnju medija, koji su izveštavali o besnim putnicima i počeli da istražuju njihova prava.

YU-APK, koji je duže bio na popravci, vraća se u saobraćaj, ali drugi avion, YU-APN ostaje zbog kvara na londonskom aerodromu, pa je let JU387 iz Londona za Beograd otkazan. Dan kasnije let iz Londona beleži kašnjenje od čak četiri sata. Nije poznato da li je i taj drugi avion imao tehnički problem ili je tu već bio problem sa nedostatkom radnika na londonskom aerodromu.

Tek sedam dana kasnije, Air Serbia izdaje saopštenje o novim otkazanim letovima na liniji za London.

“Zbog smanjenog kapaciteta zemaljskog opsluživanja na aerodromu Heathrow u Londonu usled nedostatka ljudstva, Air Serbia je bila prinuđena da otkaže drugi let tog dana ka Londonu (JU386) kao i povratni let iz Londona (JU387). To je drugi let iz Londona koji je Air Serbia morala da otkaže u poslednja dva dana iz istih razloga, po dobijanju informacije sa aerodroma Heathrow da nije moguća opsluga popodnevnog leta”, navodi se u saopštenju srpskog nacionalnog avio-prevoznika.

Sledećeg dana se situacija iznova komplikuje, a ozbiljno okrnjena regionalna flota ATR aviona ne može da isprati zaista napregnut red letenja. Avion YU-ALN već duže vreme nije u saobraćaju, a 20. juna probleme ima i stari YU-ALP kao i dva nova, nedavno nabavljena aviona YU-ALY i YU-ALW.

Otkazuju se brojni letovi, prema Ljubljani, Zagrebu, Beču, Sarajevu, Skoplju, a popodnevni letovi kasne oko dva sata. Air Serbia se obraća za pomoć crnogorskoj avio-kompaniji Air Montenegro, koja uskače na let za Bukurešt. Počinju problemi i sa čarter letovima.

Treba reći da tehnički problemi sa flotom traju kratko ali svako, pa i najmanje ispadanje aviona iz saobraćaja pravi velike probleme. Nedovoljan broj radnika u službi tehničkog održavanja, problem sa organizacijom letačkih posada zbog legalnog radnog vremena, nategnut red letenja gde jedan avion ima bar tri rotacije u toku dana, pogoršavaju svaki, pa i najmanji problem i proizvode lančana kašnjenja koja se do prolongiraju sve do kraja dana. Air Serbia je tokom vikenda imala problema i sa čarter letovima. Popodnevni čarteri u subotu su ozbiljno kasnili, pa je na hiljade turista provelo i po deset sati na aerodromu.

Grmljavinsko nevreme u Beogradu

Problemi sa flotom se nastavljaju i prošlog vikenda, kada im se pridružuje i veliko nevreme koje je pogodilo Beograd što Air Serbiji pravi ogromne probleme. Dva ATR-a su ispala iz saobraćaja u subotu, a grmljavinsko nevreme koje je trajalo celo popodne prouzrokovalo je gotovo kompletnu obustavu saobraćaja.

Prema bezbednosnim procedurama zabranjeno je točenje goriva u avione tokom grmljavine, a odluku o ponovnom početku točenja donosi SMATSA na osnovu meteo situacije. Dok su avioni Air Serbije bili prizemljeni na aerodromu; u jednom trenutku čak 15 aviona je bilo parkirano na gejtovima, čekajući zeleno svetlo da se natankaju, pojedine strane avio-kompanije su mogle da polete, jer njihovi avioni često doleću sa dovoljno goriva i za povratak, pa im tankanje u Beogradu nije potrebno.

Wizz Air ostavio putnike na cedilu

Let Wizz Air-a iz Abu Dabija za Beograd je, zbog nevremena, preusmeren u Budimpeštu i nije se kasnije vraćao, a pretpostavlja se da su putnici do Beograda prebačeni autobusima.

Let za Rim je otkazan, zbog navodnog udara groma u avion prilikom prethodnog leta. Nema zvaničnih potvrda ovih informacija, niti se avio-kompanija oglašavala po tom pitanju. Zbog toga je otkazan i let iz Rima za Beograd, koji je prvobitno bio u kašnjenju, da bi ga na kraju kompanija i otkazala ostavivši oko 200 putnika na aerodromu u Rimu, a prema njihovim tvrdnjama za medije, bez ikakvog zbrinjavanja.

Putnici su izbačeni sa aerodroma i rečeno im je da sledeći let imaju tek tri dana kasnije. Na apel putnika, da su bez smeštaja i mogućnosti da se vrate u Beograd u narednih nekoliko dana, reagovala je i ambasada Srbije koja je nekima od njih obezbedila smeštaj, a jednu grupu će prebaciti autobusom do Srbije.

Lufthansa u Frankfurtu otkazala let do Beograda

I Lufthansa je otkazala let do Beograda, u subotu uveče. Veliki broj putnika koji je trebalo oko ponoći da sleti u Beograd, ostao je na frankfurtskom aerodromu zbog štrajka osoblja. I ovaj događaj je izazvao veliku pažnju medija i asistenciju ambasade Srbije u Nemačkoj. Putnici su zbrinuti, obezbeđen im je smeštaj, a očekuje se da će danas, 27. juna biti vraćeni u Beograd.

Poplave na aerodromu

Grmljavinsko nevreme sa velikom količinom padavina koje je zadesilo Beograd u subotu 26. juna popodne, napravilo ja pravi haos na aerodromu. Gradilište proširenja terminala je bilo potpuno poplavljeno, a prolaz za putnike u dolasku je bio pretvoren u jezero. Putnici su morali da se penju sa parkinga punog vode uz blatnjavo brdo da bi stigli do taksi vozila ili autobusa.

Ujedno, unutar terminala, na mestu spojeva starog sa novim dozidanim delovima došlo je do ogromnog curenja vode (na spojevima dva objekta) pa su pojedini aerodromski sadržaji bili poplavljeni.

Ono što je neobično je i veliko prokišnjavanje u potpuno novom, C hodniku, tj. njegovom novoizgrađenom produžetku. Na snimcima koje su putnici objavljivali na društvenim mrežama može se videti kako voda curi i kvasi kompjutersku opremu na izlaznim gejtovima.

Prava putnika i Direktorat

U svim ovim situacijama, više nego jasno je da su prava putnika bila ozbiljno narušena. Osim što je na putnicima da pokrenu žalbeni postupak i zatraže nadoknadu za kršenja prava, tako nešto bi trebalo, u ovakvim drastičnim situacijama, da uradi i sam Direktorat civilnog vazduhoplovstva, koji može da izda opomene avio-kompanijama. Sve avio-kompanije koje su narušile prava putnika u ovim serijama loših događaja, moraju se naći pod istragom Direktorata, koji se, međutim, o ovim slučajevima nije obraćao javnosti.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije

OZNAKE / TAGOVI

1.383|1