VINCI Airports dobio beogradski aerodrom na upravljanje
Francuska kompanija VINCI Airports osvojila tender za koncesiju za upravljanje beogradskim aerodromom Nikola Tesla.
Datum / Date: 08.01.2018.
Autor / Author: Aviatica
Vlada Srbije je nakon nekoliko odlaganja 5. januara uveče objavila pobednika tendera za davanje beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ na upravljanje. Francuska kompanija VINCI Airports je osvojila ovaj tender i dobiće koncesiju za upravljanje beogradskim aerodromom na period od 25 godina odmah nakon potpisivanja ugovora što se očekuje u prvom tromesečju 2018.
Vlada je objavila da je VINCI ponudio inicijalnu jednokratnu nadoknadu od 501 milion evra, godišnju nadoknadu koja će se kretati od pet do 16 miliona evra kao i da će uložiti 732 miliona evra u razvoj aerodromske infrastrukture u narednih 25 godina. Ukupna vrednost ugovora koji treba da bude potpisan uskoro iznosiće tako blizu 1,5 milijardu evra.
VINCI Airports
Kompanija VINCI Airports sa sedištem u Parizu je deo velikog franacuskog koncerna VINCI. Ova kompanija upravlja aerodromima u sedam zemalja: Francuskoj, Portugalu, Kambodži, Japanu, Dominikanskoj republici, Čileu i Brazilu. Neki od aerodroma kojima upravljaju su Lion, Lisabon, Porto, dok aerodromom u glavnom gradu Čilea Santjagu upravljaju zajedno sa drugim kompanijama udruženim u konzorcijum.
Osim finansijske ponude na izbor koncesionara uticalo je i obećanje VINCI-ja da neće otpuštati radnike aerodroma i da neće podizati cene aerodromskih usluga.
Međutim, svi detalji ovog posla biće poznati tek po potpisivanju ugovora što je VINCI najavio u prva tri meseca odmah po završeku godišnjeg finansijskog izveštaja aerodroma za 2017.
Tender za davanje beogradskog aerodroma na upravljanje izazvao je burne reakcije stručne javnosti i nezavisnih medija. Odmah po raspisivanju tendera, 10. februara, Transparentnost Srbija (TS) je objavila da on nije raspisan po zakonu, jer je uslov za njegovo raspisivanje bila izrada studije opravdanosti i izvodljivosti što nije učinjeno.
TS je zatražila od Vlade i Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da dostave koncesioni akt i studiju opravdanosti. Kako oni to nisu učinili ni posle urgencije, TS je podnela tužbu Upravnom sudu.
Na sumnjive detalje tendera ukazivao je i portal Pištaljka još pre njegovog raspisivanja, početkom februara prošle godine. Na ovom portalu je objavljen tekst u kome se navodi da je izabrani privatizacioni savetnik aerodroma za postupak davanja koncesije firma za pružanje finansijskih usluga Lazard, koja je u isto vreme po više osnova povezana baš sa kompanijom VINCI Airports, koja je na kraju i pobedila na tenderu.
Rezultati tendera pokazuju da je ponuda VINCI Airports-a daleko nadmašila prvobitna očekivanja Vlade Srbije i izazvala je veliki broj reakcija i komentara stručne javnosti. Prostom računicom se može utvrditi da će VINCI Airports morati da višestruko poveća profit beogradskog aerodroma kako bi uopšte mogao da ispuni obećano prema Vladi Srbije, a da u isto vreme ostvari i sopstvenu zaradu.
Detalji o ulaganju u beogradski aerodrom još nisu poznati, ali je VINCI preko vikenda izdao saopštenje u kome se kaže da će prvo raditi na reorganizaciji putničkih tokova na aerodromu, kao i da će stvoriti uslove za rast dugolinijskog saobraćaja „koji predstavlja plan razvoja domaćeg avioprevoznika Air Serbia“. U planu je i povećanje komercijalne zone aerodroma.
Na tender za davanje aerodroma pod koncesiju reagovale su i brojne opozicione stranke. Pokret slobodnih građana je izdao saopštenje u kome navodi da je „odluka o koncesiji u suprotnosti sa ekonomskim interesima Srbije, a da je jedini razlog za nju želja vlasti da kratkoročnim finansijskim injekcijama pruži lažnu sliku ekonomskog prosperiteta“.
„Aerodrom je profitabilna kompanija i ne postoji razlog zašto bi ovaj državni monopol bio poklonjen bilo kojoj privatnoj firmi. Jedini monopol koji je gori od državnog je privatni“, kažu u Dosta je bilo. Oni navode da je tender samo nastavak niza koruptivnih radnji koje čini Vlada Srbije i smatraju da će ovim poslom biti oštećen budžet Srbije, ali i građani i mali akcionari koji poseduju 17 odsto vlasništva.
Vlada Srbije je, međutim, saopštila da će od incijalne uplate VINCI-ja biti uplaćeno 417 miliona evra u budžet ali i da će mali akcionari dobiti svoj deo u iznosu od 84 miliona evra. Iako su u Vladi veoma zadovoljni postignutom cenom oni ipak ističu da još nije sve završeno i da je sada neophodno da se što bolje ispregovara ugovor koji treba da bude potpisan.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |