Airbus prekida proizvodnju A380

Airbus potvrdio da obustavlja proizvodnju modela A380 nakon što je Emirates promenio narudžbinu i odabrao druge modele.

Datum / Date: 18.02.2019.

Autor / Author: Aviatica

Airbus je zvanično potvrdio da prestaje sa proizvodnjom aviona dabl-deker aviona A380 sa kapacitetom od 550 putničkih mesta. Proizvodnja će biti obustavljena 2021. kada bude završena isporuka svih do sada naručenih aviona.

Emirates, kao poslednji kupac ovog modela aviona, je nakon višegodišnjeg razmatranja ovih dana konačno prelomio. Od Airbus-a će preuzeti još samo 14 komada A380 koji će biti proizvedeni do 2021. godine. Airbus će nakon toga završiti sa proizvodnjom superdžamba.

U isto vreme Emirates je potpisao novu porudžbenicu za manje avione istog proizvođača: 40 komada A330-900 i 30 komada A350-900. Vrednost novog ugovora prema kataloškoj ceni aviona je 21,4 milijarde američkih dolara.

 

„Snažno smo podržavali A380 od samog početka. Žao nam je što moramo da otkažemo našu narudžbinu i što će to uticati na gašenje ovog programa, ali moramo da prihvatimo realnost. Za nas je A380 izvanredan avion koji su obožavali i putnici i posade. On je bio ono po čemu smo se razlikovali od drugih“, stoji u zvaničnom saopštenju arapske aviokompanije.

 

U Airbus-u su odluku da otkažu dalji razvoj A380 programa nazvali veoma bolno. „Iako su putnici obožavali ovaj avion, on nije bio toliko ubedljiv kod avio prevoznika koji su imali poteškoća da iskoriste njegove komercijalne potencijale“, smatraju u Airbus-u.

Avion A380 je prvi put poleteo 2005. Airbus je pokrenuo ovaj projekat kao odgovor na konkurenciju iz Boeing-a 747-400 koji je decenijama bio usamljen u kategoriji dabl deker aviona. Stručnjaci su ipak omašili u proceni da će svetsko vazduhoplovno tržište tražiti sve više avione većeg kapaciteta. Umesto toga pojavila se sasvim nova generacija dugolinijskih letelica. Sa pojavom Dreamliner-a koji je izašao iz Boeing-ove fabrike pokazalo se da tržište vapi za avionima sa dugim doletom, srednjim kapacitetom i velikom efikasnošću i malom potrošnjom. Airbus je ovog puta dao adekvatan odgovor konkurenciji i projektovao je A350 koji kao i Dreamliner doživljava veliki uspeh i predvodi sasvim novu generaciju letelica drugih modela na kojima se primenjuju tehnologije koje su po prvi put primenjene upravo na ova dva modela.

Tražnja za superdžambom sa kapacitetom od 550 mesta je drastično pala i osim dve-tri kompanije niko ga više nije hteo. Postalo je veoma teško popuniti toliki avion putnicima i teretom, a u isto vreme njegova potrošnja s obzirom da ima četiri motora značajno utiče na smanjenje profitabilnosti. Avionima tako velikim se može uvezati tek nekoliko parova gradova, dok se efikasnijim avionima manjeg kapaciteta mogu otvarati i linije na kojima ne postoji toliko izuzetna tražnja.

Iako će njegova proizvodnja prestati, A380 će nastaviti da živi svoj komercijalni život jer će ga samo u floti Emirates-a floti biti 124 komada. Airbus će ovom odlukom pretrpeti veliku jednokratnu štetu od blizu pola milijarde evra, tvrde stručnjaci, ali će ona biti već u naredne tri godine sasvim neutralisana, jer će ukidanje programa A380 vrlo brzo ostvariti pozitivan finansijski efekat na Airbus. Ovaj je program bio izuzetno skup i veoma malo profitabilan. Od svih programa Airbus-a on je činio veliki udeo u troškovima, a sasvim zanemarljiv na profitnoj strani. Procene su stručnjaka da će Airbus-u laknuti kada ukine ovaj program i da će moći da se posveti daleko profitabilnijim programima A320neo i A330neo i A350.

Airbus A380

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije