Avio linija stara skoro čitav vek

Početna|VESTI|Srbija / Region|Avio linija stara skoro čitav vek

Avio linija stara skoro čitav vek

Avio linija kojom se povezani Pariz i Beograd traje skoro čitav vek uz povremene prekide i ima veliki istorijski značaj.

Objavljeno:3. 4. 2019.|10:34 » 10:35Autor: Tagovi:, , , , , , |

Aviokompanija Air France je ponovo uspostavila saobraćaj između Pariza i Beograda , nakon šest godina pauze. Malo je poznato da je ova avio linija jedna od najstarijih na svetu, koja uz izvesne prekide postoji skoro čitav vek.

Francusko-rumunska kompanija za avio-transport, osnovana 1920, započela je se letovima na liniji Pariz–Beograd davne 1922. godine. Svoju rutu Pariz–Strazbur (otvorenu septembra 1920) ova aviokompanija proširila je prema Pragu (oktobra 1920), Varšavi (aprila 1921), a zatim i ka Beču i Budimpešti (maja 1922).

Navedena avio linija je 21. septembra 1922, produžena do Beograda i Bukurešta, a potom i do Istanbula, i to je bila najduža evropska avio linija. Pariz i Beograd su po prvi put bili povezani vazdušnim putem, a godinu dana kasnije na toj ruti su svakodnevno leteli avioni tipa Potez 7.

Avioni su u početku leteli sa aerodroma Le Burže u Parizu, sletali su u Strazbur, potom u Nirnberg, Prag, Beč i Budimpeštu i na kraju u Beograd, na aerodrom u Pančevu koji je napravljen specijalno za te prilike. Ideja aviokompanije je bila da konkuriše čuvenom vozu Orijent Ekspres, pa je ubrzo produžena do Bukurešta i Istanbula. Ali, problem je bio što za razliku od voza avioni nisu mogli da lete noću, pa je putovanje trajalo i do sedam dana. Samo od Pariza do Beograda se putovalo preko 30 časova tih godina. Zato je doneta odluka da se obavi prvi noćni let i to od Beograda do Bukurešta.

Da bi se let mogao da se obavi noću, aerodrom u Pančevu je specijalno osvetljen, a postavljeni su i farovi na svakih 20 km duž Dunava, koji su služili kao vizuelni orijentir pilotima.

Francusko-rumunska kompanija za avio-transport je 1925. godine promenila ime u CIDNA (Međunarodna kompanija za avio-navigaciju). Upravo je CIDNA bila jedna od pet kompanija koje su 1933. godine osnovale Air France.

Air France preuzima palicu (1933-1939)

Air France je nastavio da leti na svim linijama kompanija osnivača, uključujući i Cidnin let prema Beogradu. Tako je 31. aprila 1933, prvi avion Air France-a krenuo ka Beogradu sa aerodroma Pariz-Le Burže. Letovi na toj avio liniji polazili su svakog dana osim nedelje, a saobraćali su avioni tipa Foker VIII i Vibo 282-T12. Tih godina let od Pariza do Beograda trajao je „samo“ 11 časova. Ova linija nazvana „Flèche d’Orient“ (Istočna strela), postigla je veliki uspeh tokom 30-tih godina.

Nakon Drugog svetskog rata, let je obnovljen tek 1967.

Prekinut tokom Drugog svetskog rata, Air France-ov let za Beograd obnovljen je tek 1967. godine.  U međuvremenu je 1946. stvorena jugoslovenska nacionalna aviokompanija – JAT (Jugoslovenski Aerotransport), koja je nasledila Aeroput, vodeću aviokompaniju Kraljevine Jugoslavije.  JAT je počeo da leti između Beograda i Pariza 1952, a u Beogradu je 1962. godine otvoren i aeordrom u Surčinu. Pet godina nakon otvaranja aerodroma, 1967, na njega će sleteti avion Air France-a.

Od 1967. svake srede i petka, Karavela je napuštala aerodrom Orli u 9.10 i stizala u Beograd u 11.30 , a zatim u Bukurešt u 14.15. Povratni let bi polazio istog dana u 15.30 iz Bukurešta i 16.15 iz Beograda, dok bi na Orli sletao u 18.50. Zahvaljujući Karavelama, prvi Air France-ov let srednje dužine za Beograd, trajajo je samo dva sata i dvadeset minuta!

Devedeste i ponovni prekidi saobraćaja

Air France je postepeno povećavao i broj letova između Beograda i Pariza.

Tri leta nedeljno su povezivala dve prestonice 1975. godine. Pored dve Karavele koje su letele sredom i petkom, uveden je i let ponedeljkom na kom je saobraćao Boing B727. Već 1983, avioni tipa Boing B737 saobraćali su između Pariza i Beograda četiri puta nedeljno.

Između 1991 i 2001, tokom sukoba u Jugoslaviji, letovi na relaciji Beograd–Pariz su u više navrata suspendovani.

Dve prestonice su ponovo povezane (2005–2013)

Air France-ov let između Pariza i Beograda je ponovo uspostavljen 27. marta 2005. godine. Avioni tipa Airbus A319 i A320 leteli su svakodnevno na ovoj avio liniji, da bi 2009. saobraćaj bio dupliran.

Nakon šest godina prekida, linija se obnovlja 2019.

Suspendovana iz strateških razloga 2013. godine, Air France-ova linija na relaciji Pariz–Beograd ponovo je otvorena prema letnjem redu letenja za 2019. (od 31. marta do 26. oktobra).