Direktorat ignoriše prekršaje Air Serbije
Direktorat civilnog vazduhoplovstva ne opominje niti kažnjava Air Serbiju za očigledno kršenje Zakona koji bi trebalo da štiti.
Datum / Date: 28.02.2016.
Autor / Author: Aviatica
Air Serbia je tokom januara i februara otkazala blizu 200 letova što je na mesečnom nivou bilo u proseku oko 5 posto u odnosu na broj letova predviđen prvobitno potvrđenom i objavljenom redu letenja. Broj otkazanih letova na pojedinim linijama se, međutim, penje i do 30 posto, što prema svim merilima predstavlja veoma ozbiljno narušavanje reda letenja, na šta avio prevoznik nema pravo prema Zakonu o vazdušnom saobraćaju.
U tom Zakonu u članu 94. jasno piše da “avio-prevozilac mora da poštuje objavljeni red letenja i dok on važi sme da izmeni red letenja na nekoj liniji ili da obustavi prevoz samo zbog dejstva više sile ili druge vanredne situacije”.
Direktorat u službi Air Serbije
Ovo je prvi tekst u seriji o posebnom odnosu Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije prema avio kompaniji Air Serbia u kome se tolerišu prekršaji, žmuri se na oba oka kod kršenja zakona i omogućava se monopol.
U narednim tekstovima pisaćemo o stavu Direktorata prema stranim avio prevoznicima kao i o letovima koji se prodaju, a za koje još uvek ne postoji dozvola.
Ako izuzememo nekoliko otkazanih letova usled magle i loših vremenskih uslova i usled tehničkih problema na letelicama većina od oko 200 letova nema objašnjenje za otkazivanje niti opravdanje prema važećem Zakonu Republike Srbije.
U tom slučaju, avio prevozilac je prema tom istom zakonu dužan da sve izmene reda letenja objavi najkasnije 10 dana pre početka primene izmenjenog reda letenja.
Ono što je Air Serbia uradila je da je otkazane letove jednostavno izbrisala iz rezervacionih sistema i da je malobrojne putnike koji su imali karte za te letove obavestila u direktnom kontaktu.
Prema srpskom Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, koji je po Zakonu o vazdušnom saobraćaju nadležan da vrši kontrolu rada avio prevozilaca, u ovom slučaju nema ništa neobično.
Direktorat je u odgovoru na pitanja našeg sajta objasnio da je uredno primio izmene reda letenja operatera Air Serbia i za koje tvrdi da su “urađene i više nego 15 dana unapred” te stoga zaključuju kako “Air Serbia poštuje svoj objavljeni ili izmenjeni red letenja”.
“O izmenama reda letenje operater Air Serbia obaveštava javnost preko globalnih rezervacionih sistema jer se karte operatera Air Serbia kupuju u agencijama za prodaju avionskih karata ili direktno preko sajta operatera”. U daljem objašnjenju Direktorat objašnjava da se globalni rezervacioni sistemi mogu smatrati sredstvom javnog informisanja.
Da globalni rezervacioni sistemi ne mogu biti smatrani javnim glasilom, pa samim tim ne mogu služiti informisanju javnosti jasno je iz člana 12. Zakona o informisanju prema kome se takva sredstva poput globalnih rezervacionih sistema nikako ne mogu smatrati javnim glasilom. Ovi programi se koriste za rad određene zatvorene profesionalne grupe ljudi, a ne javnosti.
Zakon o vazdušnom saobraćaju obavezuje svakog avio prevoznika da “o izmeni reda letenja odmah obavesti javnost”. U slučaju Air Serbije to, sasvim je jasno, nije ispoštovano, a Direktorat, koji je dužan da vrši kontrolu nije reagovao na ozbiljno narušavanje reda letenja iako to može biti ozbiljan signal da avio-prevoznik ima određenih problema. Da li su to komercijalni ili tehnički i operativni razlozi javnosti nikada neće saznati pošto Direktorat smatra da nije bitno da kao nadzorni organ utvrdi prave razloge za ovakve poteze najvećeg avio prevoznika u Srbiji.
Aviatica je Air Serbiji u vezi sa ovom temom uputila pitanja još u decembru 2015. ali do danas od njih nismo dobili nikakav odgovor ili komentar. Praksa sporadičnog, ali obimnog otkazivanja letova koja je počela sa zimskim redom letenja trajala je sve do kraja januara, kada je naprasno prestala, a od 20. februara red letenja nije narušavan.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |