Kineski avion se vertikalno obrušio sa krstareće visine

Mnogo je različitih teorija o uzrocima avionske nesreće u Kini za koju se strahuje da je odnela 132 života.

Datum / Date: 22.03.2022.

Autor / Author: Aviatica

Kelvin Yu / Wikimedia

Avion Boeing 737-800 kineske avio-kompanije China Eastern Airlines srušio se u ponedeljak, 21. marta 2022. u 14.20 po lokalnom vremenu nedaleko od grada Vučou (Wuzhou) u Guangsi regionu.

Kineske vlasti još uvek nisu izašle sa zvaničnim podacima, ali nakon jednodnevne pretrage mesta nesreće strahuje se da je svih 123 putnika i devet članova posade stradalo.

China Eastern Airlines je odmah nakon nesreće prizemljila svih 107 aviona Boeing 737-800 iz svoje flote. Najavljena je istraga avionske nesreće, a za crnim kutijama se još uvek traga, mada je mala verovatnoća da će moći da se očitaju ako budu pronađene.

Avion star šest godina je poleteo sa aerodroma u Kunmingu na liniji MU5735 do Guangdžoa. Nakon sat vremena leta kada je bio na visini od 29100 stopa (oko 8870m) došlo je do naglon poniranja i za manje od tri minuta on se našao na nešto ispod 3000 metara kada se čini da je pilot uspeo da ga nakratko pridigne, da bi se odmah potom naglo, gotovo vertikalno obrušio i zario u zemlju na nadmorskoj visini nešto manjoj od 1000 metara.

Prema snimcima sa mesta nesreće vidi se jasno da su delovi krila i repa otpali sa aviona nezavisno od trupa i da nisu zahvaćeni snažnom eksplozijom i naknadnim požarom na mestu nesreće. To ukazuje da su oni najverovatnije otpali sa aviona prilikom pada.

Neobično je što piloti za skoro četiri minuta trajanja agonije nisu objavili događaj kontroli letenja, pa su se, između ostalih, pojavile i sumnje da se možda radi o samoubilačkoj akciji samog pilota.

Gotovo je izvesno da je letelica doživela strukturni raspad (ali ne usled eksplozije što bi isključilo bombu i teroristički napad) na visini krstarenja. Avionske nesreće na visini krstarenja su izuzetno retke i neobične, što dodatno baca sumnju na problem sa strukturom samog aviona.

Za sada je najveća sumnja na horizontalnom stabilizatoru koji se nalazi na repu aviona. Kod aviona je moguće da dođe do kvara ovog stabilizatora i da se on prilikom pomeranja na izdatu komandu pilota počne nekontrolisano kretati što bi moglo da izazove obaranje nosa aviona i njegov pad. Usled prvog poniranja moglo je da dođe do otpadanja ostalih uzgonskih površina repa i krila, što odgovara kratkotrajnom poremećaju u putanji aviona na oko 3000 metara, nakon čega je avion kao metak pao na tlo.

Šta se desilo pokazaće istraga u koju će se pored kineskih vazduhoplovnih vlasti uključiti i predstavnici Boeinga.

Kako je nesreća zadesila avion 737-800 koji je prethodnik modela 737 MAX 8, koji je godinama bio prizemljen zbog tehnoloških grešaka koje su prouzrokovale dve strašne avionske nesreće, to je pažnja svetske javnosti odmah usmerena ka Boeing-u čije su akcije juče pale za 3,6 posto.

Avio-kompanija China Eastern Airlines je jedna od najvećih kineskih i svetskih avio-kompanija. Nalazi se na šestom mestu u svetu po nedeljnom kapacitetu (broju raspoloživih putničkih mesta).  Kompanija je članica Sky Team alijanse.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije