Koje nove linije možemo da očekujemo u novoj 2022. godini

Uprkos usporavanju trenda oporavka avio-saobraćaja u novoj godini se može očekivati njegov značajan oporavak.

Datum / Date: 04.01.2022.

Autor / Author: Aviatica

Foto: Belgrade Airport

Ušli smo u novu 2022. godinu pred kojom su velika očekivanja u pogledu obnove avio-saobraćaja.

Iako je omikron varijanta virusa značajno usporila obnovu saobraćajnih tokova i ponovo nametnula restriktivne mere za putovanja, od ove godine se sa pravom može očekivati da će doneti porast prometa. Čak i ako se prognoze o oporavku pokažu ispravnim, ipak na kraju to neće značiti dostizanje pred-pandemijskog obima saobraćaja, ali za industriju je bitan trend, a on je uzlazni.

Beograd je pred kraj prošle godine pokazao značajan napredak. Aerodrom Nikola Tesla je u novembru registrovao 256.000 putnika što je smanjenje od skoro 40 odsto u odnosu na isti period u 2019. poslednjoj godini pre pandemije. Ipak, ukupni rezultati su ohrabrujući, pa je tako već u novembru beogradski aerodrom premašio brojku od tri miliona putnika što je više od ukupnog broja putnika u 2020. kada je registrovano 2,9 miliona.

Trend rasta će, sudeći po najavama mnogih velikih svetskih avio-kompanija, ponovo biti usporen i zaustavljen u periodu posle praznika pa do marta kada je inače, nezavisno od pandemije, veoma mala tražnja za putovanjima. Imajući u vidu sve karakteristike ovog postprazničnog perioda sasvim je razumljivo što kompanije donose odluke o značajnim redukcijama avio-operacija.

Broj letova smanjuju Wizz Air, Ryanair, a stigle su i najave Lufthansa Grupe, koju pored nemačkog avio-prevoznika Lufthanse čine i SWISS, Austrian i Brussels Airlines, kao i lowcost prevoznik Eurowings. Sve ove kompanije planiraju redukciju saobraćaja oko 30 posto što će se odraziti i na letove u Srbiji i regionu.

Nove linije pred kraj 2021.

Foto: D. Nikolić

Pred sam kraj prošle godine, beogradski aerodrom je imao uspostavljanje nekoliko novih linija što predstavlja veoma ohrabrujuću vest, a brojne novitete možemo očekivati i tokom ove godine.

Wizz Air je krajem decembra počeo sa letovima iz Beograda ka Barseloni, Frankfurt-Hahnu, Bilundu i Vekšu. Flydubai je pokrenuo drugi dnevni let za Beograd pojedinim danima, uz očekivanje daljeg rasta operacija tokom 2022.

Turski regionalni avio-prevoznik AnadoluJet, koji pripada Turkish Airlines-u uspostavio je 23. decembra direktnu liniju između Ankare i Beograda, i tako po prvi put u istoriji povezao ova dva grada.

Nove linije u 2022.

Brojne su najave za uspostavljanje novih linija u ovoj, 2022. godini.

Foto: Air Serbia

Air Serbia, nacionalni avio-prevoznik Srbije, najavljuje obnovu svojih starih linija ka Nici, Madridu i Veneciji posle pauze od dve godine. Letovi do Venecije treba da počnu 10. aprila, dva puta nedeljno – četvrtkom i nedeljom avionom ATR72 uz planirano dodavanje trećeg leta u letnjim mesecima. Letovi do Madrida su planirani od 30. aprila, svake srede i nedelje, a ovu liniju će održavati avionom Airbus A319. Letovi ka Nici su najavljeni samo nekoliko dana nakon što je Wizz Air saopštio da će uspostaviti istu liniju. Air Serbia planira dva leta nedeljno (čevrtkom i nedeljom), avionom Airbus A319.

Srpski nacionalni avio-prevoznik počeo je ovih dana da uspostavlja i redovne letove sa aerodroma u Nišu i Kraljevu nakon što je pobedila na tenderu za održavanje linija od javnog značaja uz subvenciju države.

Danas, 4. januara, počinju letovi iz Niša za Istanbul, a ka ovom gradu će sutra poleteti i avion iz Kraljeva. Beograd i Niš će biti povezani direktnom linijom od 6. januara kada se uspostavlja i linija od Niša do Kelna i obnavlja linija do Ljubljane. Na leto, od sredine juna biće pokrenute i linije Niš – Atina, Kraljevo – Tivat i Kraljevo – Solun.

Wizz Air, koji je krajem decembra 2021. već pokrenuo nekoliko novih linija iz Beograda, najavljuje i dve nove linije. Sezonska linija ka Nici, planirana je za 29. mart sa dva leta nedeljno, dok će linija ka Rimu (Fiumicino) krenuti u junu sa tri leta nedeljno.

Eurowings, kompanija u vlasništvu Lufthanse, najavila je uspostavljanje nove linije iz Beograda. Pored Štutgarta do koga leti od ranije, ova će kompanija povezati Beograd sa Diseldorfom. Umesto planiranog početka saobraćaja u oktobru iz kompanije je stigla najava da će letovi zapravo početi već u maju.

Na leto, odmah početkom juna, grčka avio-kompanija Aegean planira obnavljanje sezonskih linija do Herakliona na Kritu i do Rodosa.

Turkish Airlines će krajem marta uvesti treći dnevni let na liniji od Istanbula do Beograda.

Ima i odustajanja

Foto: Berlin Brandenburg Airport

EasyJet je ugasio direktnu liniju između Beograda i Berlina. Od 10. januara lowcoster neće više leteti na ovoj liniji, ali će zadržati letove na linijama ka Bazelu i Ženevi.

Nova italijanska avio-kompanija, ITA Airways, je odustala od planova da ponovo započne sa operacijama na liniji Rim – Beograd koju je pre nje održavala Alitalia. Pretpostavlja se da je ova kompanija za sada odustala od Beograda nakon što je potpisala kodšer sporazum sa Air Serbijom.

Moguće nove destinacije

Foto: Wikimedia

Oko potencijalnih novih linija i avio-kompanija na beogradskom aerodromu stalno nailazimo na brojna nagađanja, koja se po pravilu retko kad i ostvare. Tako je poplavni talas novih linija najavljivano od brojnih avio-kompanija iz Rusije, ali se ništa od ovoga nije ostvarilo ili ako jeste nije dugo trajalo.

Krajem decembra letove do Beograda je obnovila iranska avio-kompanija Mahan Air. U pitanju su bili čarter letovi vezani za praznike. No, da li postoji mogućnost da ovi letovi prerastu u redovne od proleća, kako je to bilo planirano i prethodne godine ali je zvanično otkazano zbog pandemije (a nezvanično možda i zbog sankcija EU prema Iranu) to niko ne zna, jer su iranske avio-kompanije netransparente u svakom smislu.

Duže se već priča o mogućnostima da se uspostavi redovan saobraćaj između Srbije i Kine, a da li će do toga doći u ovoj godini ostaje nam da se nadamo isto kao i prethodnih godina, kada su ove najave takođe bile veoma glasne i dolazile su sa visokih pozicija srpske politike.

Šuška se i o povezivanju Beograda sa Torontom, što je svakako jedna od izglednijih interkontinentalnih destinacija. Kako je Aviatica pisala, interesovanje za ovu liniju osim Air Serbije ima i kanadska avio-kompanija Air Canada, ali je za realizaciju prepreka bilateralni sporazum dve zemlje koji predviđa maksimalno dva leta nedeljno po prevozniku, što je izgleda sa kanadsku stranu komercijalno neprihvatljivo.

Skrivene ili makar nejasne planove ima i egipatska avio-kompanija FlyEgypt, koja već godinama leti redovnu liniju Beograd – Hurgada koja je zapravo klasičan čarter. Navodno ova kompanija planira i uvođenje letova od Beograda do Šarm el Šeika.

Još jedna sumnjiva najava novih letova koja je malo verovatna stiže iz susedne Bosne, gde tamošnja nedavno osnovana avio-kompanija FlyBosnia pokušava da se pokrene. Čudni planovi su se pojavili koji uključuju i letove od Sarajeva i Mostara do Beograda.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije