Najveća kriza u avio-saobraćaju u novijoj istoriji

Početna|SPECIJAL|Komentar|Najveća kriza u avio-saobraćaju u novijoj istoriji

Najveća kriza u avio-saobraćaju u novijoj istoriji

Države zatvaraju svoje granice, aerodromi se zatvaraju, a mnoge avio-kompanije otkazuje sve svoje letove.

Objavljeno:17. 3. 2020.|09:19Autor: Tagovi:, |

Ne postoji privredna delatnost koja je osetljivija od avio-saobraćaja. Sve što se desi u svetu, od vojnih udara, građanskih nemira, ratova, epidemija, ekonomskih kriza, političkih sankcija, najviše utiče na avio industriju. I nigde drugde lokalni problem tako brzo ne postane globalni kao u avio-saobraćaju.

Kada su epidemije i pandemije u pitanju, avio-saobraćaj je čak i vrlo važan faktor u borbi protiv zaraza. On postaje oruđe za borbu protiv širenja epidemije, jer njegovim prekidom, prekida se i lanac zaraze, koja u suprotnom može da se širi neslućenim brzinama.

U aktuelnoj pandemiji, virus je od Kine, avionom prvo stigao do susednih zemalja, a potom i do Australije i Evrope; i to najpre u Italiju, u Milano, gde je danas najstrašnije žarište epidemije sa velikim brojem smrtnih slučajeva. Nešto kasnije se virus avionom uputio ka Severnoj Americi, sada je već stigao i u Južnu, gde se sve više širi, a najnovija destinacija mu je Afrika, gde se tek očekuje širenje.

Kako su mnoge države u pokušaju da spreče dalje širenje propisale veoma stroge mere koje uključuju i zatvaranje granica za strance, to je bio novi udar na već teško povređenu avio-industriju, koja se u prvom talasu suočila sa drastičnim padom tražnje za putovanjima zbog čega je počela inicijalno kresanje reda letenja i otkazivanje brojnih letova.

Cilj ovih prvih redukcija je bio da se spreči finansijski kolaps kompanija, da se smanje troškovi, da avioni ne lete poluprazni i prave ogromne gubitke. Međunarone vazduhoplovne institucije su utvrdile mere i pozvale vlade i druge regulatorne organizacije da popuste sa pravilima i omoguće avio industriji da se odbrani.

Molbe su uslišene i na inicijativu IATA, prvo se odustalo od primene slot pravila, prema kojima avio-kompanije moraju da obave najmanje 80 posto planiranih letova kako bi sačuvale slotove na zagušenim aerodromima.

Najnoviji apel koji se sve više širi avio-industrijom je na vlade zemalja i regulatore da omoguće državnu pomoć avio-kompanijama, kako bi se sprečio njihov bankrot. CNN je uradio stručnu analizu u kojoj se tvrdi da će do maja mnogi avio-prevoznici bankrotrati.

Situacija je na ivici katastrofe, jer u mnogi veliki prevoznici i pre koronavirusa bili u ozbiljnim problemima, kao osobe sa oslabljenim imunitetom i sa ozbiljnim hroničnim bolestima. Koronavirus po njih može biti fatalan.

Foto: Star Alliance