Razgovor tokom leta sa Rafalom Milčarskim direktorom LOT-a

Na letu od Sijetla do Vašingtona kojim je prvi Dreamliner 787-9 isporučen LOT-u razgovarali smo sa Rafalom Milčarskim, direktorom kompanije.

Datum / Date: 11.04.2018.

Autor / Author: Aviatica

Krajem marta poljska aviokompanija LOT je dobila svoj prvi veći Dreamliner. Posle osam aviona 787-8, LOT je od sada korisnik i jednog većeg aviona u verziji 787-9. Aviatica se nalazila u grupi novinara koji su pratili delegaciju LOT-a na putu za Sijetl gde je preuzet ovaj avion koji je potom poleteo za svoju domaću bazu na aerodromu u Varšavi. Tokom specijalnog leta na kome se nalazilo 50 putnika novinari su imali prilike da razgovaraju sa generalnim direktorom LOT-a, Rafalom Milčarskim.

LOT je bio prva aviokompanija u Evropi koja je koristila Dreamliner (787-8) što je predstavljalo svojevrsnu prekretnicu za vašu kompaniju.

Moram da kažem da je inicijalno Dreamliner bio naša velika glavobolja i da je čak mogao da nas košta života kompanije, zbog toga što je kasnio skoro pet godina. Naručili smo avion 2005, trebalo je da prvi dobijemo 2008, a dobili smo ga 2012. U trenutku kada je trebalo da ga dobijemo on bi bio najmoderniji avion. Ali, kada smo ga napokon dobili i kada smo prebrodili početnu krizu izazvanu problemima sa baterijama koje su ga pratile, on je izazvao pravi preokret u poslovanju kompanije i sada bez ikakve sumnje mogu da kažem da je za mene to najbolji avion na svetu. Napravljen je od kompozitnih materijala (ugljenična vlakna), lagan je, ekonomičan je, omogućava najbolje uslove za putnike unutar putničke kabine. Zahvaljujući što je lakši možemo da održimo viši pritisak vazduha u putničkoj kabini. To je sasvim sigurno najbolji avion za same putnike. I on je nama doneo fantastičan preokret. Omogućio nam je da razvijemo našu dugolinijsku mrežu linija i da iz osnova restruktuiramo našu kompaniju. Zato smo danas uspešna kompanija i zato ja danas otvoreno mogu da pričam i o tim početnim problemima koje smo imali.

Šta je to što ovaj model Dreamliner-a 787-9 može novo da vam donese i da li se i njegov ulazak u flotu može smatrati prekretnicom?

Osnovna razlika ovog novog modela je u njegovom kapacitetu. 787-8 ima 252 sedišta, a 787-9 ima 294 sedišta, što je značajno veći kapacitet koji nam je omogućio da povećamo kapacitet u našoj biznis klasi za šest sedišta. Premijum ekonomska klasa ima takođe dosta razlika iako je kapacitet ostao isti. Razmak između sedišta je značajno veći. (sa 36 na 42 inča). Premijum ekonomska klasa je odličan proizvod u ovom novom modelu zbog više prostora za putnike. U ekonomskoj klasi takođe imamo 36 sedišta više. Posmatrajući prema trošku po sedištu ovaj novi model je ekonomičniji od prethodnog i ono što je najvažnije je da ima veći dolet tako da sada možemo da planiramo i neke destinacije koje ranije nismo mogli. Teoretski gledano mogli bi da letimo direktno do Havaja. Ne bih ništa još da otkrivam, ali već razmatramo razne opcije. To je sjajno za nas. Možda ovaj model neće doneti prekretnicu kao prethodni, ali će svakako biti idealna dopuna našoj floti koja će omogućiti kontinuirani razvoj. Čestitam Boeing-u na izvanrednom avionu.

Znate li koje će destinacije u početku biti pokrivene ovim novim modelom aviona?

Za početak ćemo se fokusirati na naše postojeće destinacije gde imamo veću tražnju i gde nam je potreban veći kapacitet. To su destinacije poput Njujorka, Čikaga i Seula.

Nastavili ste sa razvojem prema vašoj strategiji predstavljenoj pre nekoliko godina koja se zove „Novi LOT za Novu Evropu“ gde pod Novom Evropom računate zemlje Srednje, Istočne i Jugoistočne Evrope. Kako danas vidite LOT u ovom delu Evrope?

Veoma je dobra pozicija LOT-a u tom delu Evrope. Imamo veliki čvorišni potencijal u Varšavi i sada i u Budimpešti. Razvijamo prijateljske odnose sa svim zemljama u Regionu. Nećemo moći iz svih zemalja da razvijamo naš dugolinijski saobraćaj kao što ćemo to uraditi sa Mađarskom, a neke od zemalja imaju i svoje nacionalne aviokompanije. Ali, gde god budemo mogli i gde bude postojala tražnja mi ćemo gledati da ponudimo naše letove i usluge. Generalno Poljska ima dobru reputaciju u Centralnoj Evropu. Nas vide kao ljubazne i gostoljubive i u isto vreme delimo brojna iskustva, ponekad veoma teška, sa drugim zemljama iz Regiona. Mislim da smo dobro pozicionirani da ponudimo našu uslugu mnogima i na tome ćemo raditi.

Da li LOT može da bude prihvaćen u tim zemljama Nove Evrope kao lokalna, domaća aviokompanija?

Apsolutno, to je moj san.

Kakav je vaš stav o regionu Zapadnog Balkana. Nedavno ste značajno povećali svoje prisustvo u našem regionu otvaranjem brojnih novih linija. Ima li mesta za dodatnu ekspanziju i šta možemo očekivati u bliskoj budućnosti?

Ima dosta mogućnosti za dalji razvoj u tom regionu. Razmatramo još neke destinacije, ali o tome ne bih govorio pre nego što odluka bude doneta. Zapadni Balkan je izuzetno važno tržište za nas i veoma smo zahvalni svim putnicima koji lete sa nama. Želimo da letimo još više u taj region, koji je sve popularniji i kod poljskih putnika. Hrvatska obala je jedna od najlepših na svetu, Crna Gora je sve traženija destinacija za odmor, a Albanija se ubrzano turistički razvija.

Da li ste zadovoljni rezultatima poslovanja u Srbiji?

Veoma smo zadovoljni. Srbija ima svoju aviokompaniju koja je uspešna i razvija i dugolinijski saobraćaj. Svesni smo da je svaki narod ponosan na svoju nacionalnu aviokompaniju. Mi to poštujemo i ne bismo pravili nikakve velike planove u Srbiji koji ne bi bili dobro prihvaćeni ili bi naneli štetu srpskoj strani. Poljska i Srbija imaju zapanjujuće istorijske sličnosti i moram da kažem da lično osećam veoma jake simpatije prema srpskom narodu koji je isto kao i mi Poljaci mnogo propatio kroz istoriju. Kao kompanija mi želimo da obratimo više pažnje na Srbiju, da osluškujemo vaše tržište i da budemo aktivniji.

Niš kao potencijalna nova destinacija?

Ne mogu da otkrijem nikakve konkretne detalje u ovom trenutku, ali mogu da kažem da mi trenutno radimo veoma detaljnu analizu i studiju o potencijalnim novim destinacijama. Ta studija će biti zasnovana isključivo na matematičkim, naučnim podacima. Želimo da dobijemo odgovore gde sve treba da letimo. Na kraju sam vam dao dugačak odgovor koji nije konkretan, ali ćete primetiti da nisam rekao „ne“.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije