Uslovi tranzita u doba korone na važnim evropskim aerodromskim čvorištima

Mnoge restriktivne mere su na snazi za sve države, ali da li se one primenjuju i za putnike u tranzitu. Saznajte više u tekstu koji sledi.

Datum / Date: 12.02.2021.

Autor / Author: Aviatica

Foto: Budapest Airport

Avio-saobraćaj se nalazi u najvećoj i najstrašnijoj krizi u svojoj istoriji. Brojne restriktivne mere za putovanja, ponovno uvođenje graničnih kontrola tamo gde ih nije bilo, obaveza testiranja ili karantina odvraćaju putnike od svakog putovanja koje zaista nije neophodno.

Samo postojanje restriktivnih mera je veliki problem, ali njihova neverovatno česta promena i neusaglašenost dovode do još većih problema. Putnici jednostavno više nemaju pojma šta i kako može. Ali ne samo oni, već i pogranična policija, carinske službe, aerodromsko i aviokompanijsko osoblje. Sve to dovodi do haotične situacije koja inače visok nivo stresa kod svakog učesnika u putničkom avio-saobraćaju podiže do neslućenih visina.

Međunarodne organizacije, poput IATA, ICAO, kao i razna avio udruženja, alijanse i sindikati bezuspešno i očajnički apeluju na zakonodavce i regulatorna tela svih država sveta da se urazume i da počnu da donose smislene, racionalne, funkcionalne i pre svega usaglašene odluke o restriktivnim merama. Nažalost, slaba vajda!

Za putnike koji planiraju put iz Srbije ili žele da dođu u našu zemlju i za naše čitaoce donosimo kratak pregled pravila za tranzit preko najvažnijih transfernih aerodroma u Evropi za rute ka Srbiji. U pregledu važećih mera i pravila nećemo se baviti uslovima ulaska u određene zemlje, već samo pravilima za tranzitiranje u vazdušnom saobraćaju preko neke od važnih zemalja.

Budimpešta (BUD)

Foto: Budapest Airport

Iako je Mađarska zatvorena za ulazak stranaca još od 1. septembra 2020. putnici u tranzitu, bilo da je kopneni ili vazdušni ili kombinacija ova dva, mogu da uđu u ovu zemlju uz uslov da je napuste u kratkom roku, da se ne zaustavljaju bez preke potrebe i da koriste samo određene koridore za kretanje i mesta za zaustavljanje. Ako putujete sa aerodroma u Budimpešti, a tamo želite da odete svojim kolima možete da uđete u Mađarsku, ali morate da pokažete povratnu avionsku kartu i da ispunjavate uslove za ulazak u zemlju krajnjeg odredišta.

Pročitajte još: Putovanje preko pola sveta u doba korone

Obavezno pratite uputstva koja dobijete na granici i ne zaustavljajte se na bilo kojoj pumpi, već samo na onim koje su označene za putnike u tranzitu. Na granici možete nabaviti mapu dozvoljenih koridora i takozvanih zelenih zaustavnih tačaka. Ako stanete na pumpu koja je označena crvenim znakom za zabranu tranzita rizikujete da budete privedeni, stavljeni u karantin i da platite visoke novčane kazne.

Po povratku u Srbiju preko aerodroma u Budimpešti situacija izgleda malo ozbiljnije, ali je u suštini sve isto. Morate da popunite neke obrasce i izjave, dobićete mapu puta i možete da napustite aerodrom i da se uputite ka graničnom prelazu ka Srbiji. Imajte u vidu, da u oba slučaja pogranična policija ima diskreciono pravo da vam na osnovu sopstvenog uverenja ne odobri ulazak u Mađarsku iako imate svu neophodnu dokumentaciju.


Zvanične informacije – Aerodrom Budimpešta


Frankfurt (FRA)

Foto: Frankfurt Airport

Jedan od najvažnijih transfernih aerodroma za putnike iz Srbije oduvek je bio onaj u Frankfurtu, koji je među tri najprometnija aerodroma u Evropi (posmatrano pre korona-krize). Trenutno iz Beograda do Frankfurta lete Air Serbia i Lufthansa koja nudi veliki broj transfernih letova.

Od 30. januara ulazak stranaca iz rizičnih zemalja u Nemačku je zabranjen uz izuzetak onih sa boravišnom dozvolom u Nemačkoj kao i onih koji tranzitiraju između dva nešengenska leta (npr. Boston – Frankfurt sa prelazom na let Frankfurt – Beograd).  Na frankfurtskom aerodromu je moguće uraditi brze testove na Covid-19 na više mesta i po raznim cenama, u slučaju da vam budu potrebni za nastavak putovanja. Putnici koji su u tranzitu ne smeju da napuštaju označenu tranzitnu zonu i dužni su da poštuju sve propisane mere koje uključuju nošenje maske i držanje distance.


Zvanične informacije – Aerodrom Frankfurt


Pariz – Charles de Gaulle (CDG)

Foto: Paris Aeroport

Tranzit preko pariskog aerodroma Šarl de Gol (Charles de Gaulle, CDG) je slobodan. Tako bar tvrde na zvaničnom sajtu aerodroma. Za ulazak u tranzitnu zonu nije vam potreban negativan test niti posebna dokumentacija, ali morate imati važeću kartu i obavezno morate ispunjavati sve uslove za ulazak u zemlju krajnjeg odredišta. Što znači ako putujete u Kolumbiju, na pariskom aerodromu će vam tražiti potvrdu o negativnom PCR testu jer je ona potrebna da biste uopšte mogli da uđete u Kolumbiju.

Ono što je posebno važno za transfer u Parizu je da obratite pažnju na to kakvu aviokartu imate. Ako je vaše celokupno putovanje, uključujući let od Beograda do Pariza i od Pariza do krajnjeg odredišta, na jednoj karti, vaš prtljag će automatski biti prebačen sa aviona na avion, a vi ne morate da napuštate tranzitnu zonu aerodroma. Ali, ako imate odvojene karte, vi prema uobičajenim pravilima morate da napustite tranzit, da uđete na teritoriju Francuske, podignete svoj prtljag i ponovo se čekirate za naredni let.

U tom slučaju morate da ispoštujete sve neophodne uslove za ulazak u Francusku. Ako niste u mogućnosti da ih ispoštujete ili se nalazite na spisku zemalja čijim državljanima je zabranjen ulazak u Francusku, možete i dalje da tranzitirate preko pariskog aerodroma, ali ne smete da napuštate tranzitnu zonu. Da biste obezbedili da vaš prtljag stigne sa vama na vaše odredište, morate da se obratite obema aviokompanijama i da zatražite da se oni pobrinu da vam se prtljag prebaci sa jednog na drugi avion. Kako ovo funkcioniše u praksi ne znamo, ali vam najiskrenije savetujemo da ovakve kombinacije izbegavate. Rizik je preveliki.

Do Pariza iz Beograda trenutno leti samo Air Serbia. Air France je suspendovao letove, ali komercijalno ova kompanija prodaje svoje karte u saradnji sa Air Serbijom tako da je našim putnicima omogućen tranzit sa „jednom kartom“.


Zvanične informacije – Aerodrom Charles de Gaulle – Pariz


Amsterdam (AMS)

Foto: Schiphol Airport

Transfer preko aerodroma Schiphol u Amsterdamu je moguć ali je veoma rizičan jer, stiče se utisak, da Holanđani imaju nakompleksnije i prilično kontradiktorne mere koje ni najsavršeniji kompjuterski algoritam ne bi mogao da razluči. Na raznim mestima pišu razne informacije, pa se tako na sajtu IATA navodi da svi koji ulaze u Holandiju ili tranzitiraju preko aerodroma u Amsterdamu moraju da poseduju negativan PCR test.

Na sajtu aerodroma se ovo ne pominje, već se kaže da putnici mogu da tranzitiraju bez ikakvih uslova između nešengenskih letova, ali ako tranzitiraju od/do šengenske destinacije moraju da imaju test. Pri tom se ne precizira kakav test i nigde se ne pominje PCR što je za sada postao standard u celom svetu, već se navode brzi antigenski test ili LAMP test.

Na istom mestu se međutim kaže da svi putnici moraju da urade brzi antigenski test na samom aerodromu pre ulaska u avion. Ovo je informacija koja zbunjuje jer ostaje nepoznanica da li putnik koji je u tranzitu mora da ima negativan PCR (ili neki drugi) test pre ukrcavanja na let ka Amsterdamu što je ključno jer od toga zavisi da li se može i ukrcati na polaznom aerodromu.

Zbunjujuća je i informacija da je tranzit moguć do 48 sati zadržavanja u tranzitnoj zoni, ali u isto vreme postoji informacija da je u Holandiji na snazi noćni policijski čas i čak da je produžen tako da se postavlja pitanje kako neko uopšte može da provede čak i 24 sata, a kamoli 48 u tranzitu, ako se aerodrom zatvara zbog policijskog časa. Ako se ne zatvara, onda nedostaje informacija o izuzetku kao i tome gde osoba koja ostaje u tranzitu duže od 24 sata može da prespava, da li može da rezerviše hotel na aerodromu (verovatno ne) ili će morati da spava na klupi unutar tranzita. Istražujući za ovaj tekst shvatili smo da se Holandija apsolutno pogubila sa korona-krizom te je bolje da ovaj aerodrom izbegavate ako je ikako moguće.


Zvanične informacije – Aerodrom Schiphol – Amsterdam


Cirih (ZRH)

Foto: Zurich Airport

Srbija sa Švajcarskom trenutno ostvaruje impresivan putnički saobraćaj uprkos korona-krizi. Do skoro je Srbija bila skinuta sa crvene liste Švajcarske, ali je od pre neki dan ponovo vraćena. Tranzit preko aerodroma u Cirihu je moguć ali treba dobro proveriti da li je negativan test potreban ili ne. Prema važećim švajcarskim pravilima test se traži od tranzitnih putnika ako su proveli više od 24 sata u regionu koji je na crvenoj listi. Ako su proveli manje od 24 sata onda mogu da izbegnu test. Međutim, kako su liste zemalja prilično promenjive, a testiranje na samom aerodromu u Cirihu košta od 195 švajcarskih franaka, savetujemo vam da se testirate pre polaska i da dobro proverite sve uslove.


Zvanične informacije – Aerodrom Cirih


Beč (VIE)

Foto: Vienna Airport

Za ulazak u Austriju od kraja januara važe znatno oštrije mere koje se, međutim, ne primenjuju na putnike u tranzitu uz uslov da se ne zadržavaju u Austriji. Putnici preko bečkog aerodroma moraju da poštuju sve mere i da nose isključivo medicinsku masku. Na aerodromu su dostupni punktovi za testiranje, a negativan test je neophodan putnicima kojima je to uslov za ulazak u zemlju krajnjeg odredišta.


Zvanične informacije – Aerodrom Beč


Važna napomena

Sva pravila i mere su informativnog karaktera i ne treba ih koristiti kao zvanične prilikom planiranja putovanja. Svi čitaoci i putnici se savetuju da se o svim aktuelnim merama raspitaju pre svog putovanja direktno na sajtu aerodroma preko kojih putuju (linkovi u tekstu) i na sajtovima sa zvaničnim informacijama zemalja u koje putuju ili preko kojih tranzitiraju.

Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije