Oblasna kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) nije bila u funkciji u ponedeljak, 10. jula oko 21 čas, u trajanju od oko 50 minuta, saznao je dnevni list Danas.
SMATSA je za Danas ali i za naš sajt demantovala da je došlo do prekida u radu, da bi po suočavanju sa činjenicama o preusmerenim letovima pokušala da to pripiše kvaru na sajtu Flightradar24, koji u realnom vremenu prikazuje kretanje aviona zahvaljujući singalu koji emituju transponderi kojima su avioni opremljeni.
Po pisanju Danasa , pokušali smo da utvrdimo šta se desilo te večeri i došli smo do istih saznanja kao i ovaj list. Mnogi avioni koji su bili u dolasku ili odlasku na beogradski aerodrom su kasnili oko sat vremena, ali su i avioni koji su bili u preletu iznad naše zemlje bili prinuđeni da zaobiđu naš vazdušni prostor.
Avion Turkish Airlines-a na letu TK 1911 od Istanbula do Ciriha čija uobičajena ruta vodi preko Sofije, Beograda i Zagreba ka Cirihu, tog je dana u 20.50 kada je bio iznad Sofije, naglo skrenuo na sever i umesto u srpski vazdušni prostor ušao u rumunski, pa je dalje, sasvim očigledno zaobilazeći Srbiju, preko Temišvara i Budimpešte stigao na svoje odredište.
![]() |
![]() |
Redovna ruta na letu TK1911 od Istanbula do Ciriha (levo) i promenjena na dan 10. jul (desno), Izvor: Flightradar24
Srbiju su zaobišli i avioni bugarske aviokompanije Bulgaria Air na letu od Beča do Sofije, kao i Austrian Airlines-a na istoj ruti. Oba aviona su oko 21 čas trebalo da uđu u naš vazdušni prostor, ali su obilazne rute dobili još na samom polasku iz Beča, malo pre 21 sat, što znači da je problem iznad Srbije već tada bio registrovan. Na naslovnoj fotografiji može se videti izmenjena ruta na letu Ryanair-a između Soluna i Berlina koji je obavljen u ponedeljak uveče.
Danas je dobio potvrdu svojih saznanja i od Eurocontrol-a koji je saopštio da je „10. jula postojao lokalni problem u beogradskom kontrolnom centru, što je zahtevalo da se primene mere na mreži u trajanju od približno 50 minuta“.
Ovakve situacije nisu česte, ali nisu ni neobične. Dešava se da radarski sistem prestane da radi, ali bezbednost u takvim situacijama nije ugrožena, jer su kontrole letenja povezane među sobom i ako se tako nešto desi istog trenutka u pomoć uleću susedne kontrole letenja. Postoji više nivoa obezbeđenja da saobraćaj i putnici ne budu ugroženi. Eurocontrol je potvrdio da je povodom ovog incidenta „u koordinaciji sa SMATSA i susednim kontrolama letenja rešena situacija“.
Da li je hakerski napad bio razlog ili nešto drugo ne znamo, ali ostaje činjenica da radari koji kontrolišu nebo nad Srbijom nisu radili neko vreme. Pitanje koje se može svakako postaviti je zašto to SMATSA krije od javnosti i ne samo da krije već nemuštim obrazloženjima pokušava da negira da se nešto desilo čak i kada im se dokazi direktno pokažu.
Komentari predstavljaju lična mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stav redakcije. Aviatica zadržava prava neobjavljivanja ili brisanja komentara koji sadrže reklame, linkove psovke, prozivanje i vređanje drugih osoba, iznošenje ličnih podataka kao i govor mržnje definisan prema Zakonu o javnom informisanju i medijima (čl. 75) kao iznošenja ideja, mišljenja, odnosno informacija kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksulane opredeljenosti ili drugog ličnog stvojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Ostavljanjem komentara na ovom sajtu, saglasni ste sa pravilima komentarisanja i korišćenja sajta.