Pregrupisavanje u aviosaobraćaju na Bliskom istoku

Početna|SPECIJAL|Komentar|Pregrupisavanje u aviosaobraćaju na Bliskom istoku

Pregrupisavanje u aviosaobraćaju na Bliskom istoku

Etihad Airways potpisao niz sporazuma kojima se uspostavlja partnerstvo sa aviokompanijama Gulf Air i Saudia.

Objavljeno:19. 11. 2018.|07:18Autor: Tagovi:, , , , , , |

Etihad Airways i Gulf Air su potpisali sporazum o partnerstvu usred tračeva po lokalnim medijima da dve aviokompanije pregovaraju o strateškom spajanju. Prema memorandumu o razumevanju koji su u Manami potpisali direktori Etihad Group-a Tony Douglas i Gulf Air-a Krešimir Kučko (donedavni generalni direktor Croatia Airlines-a) uspostavljena je čvrsta osnova za dalju nadogradnju ovog partnerstva.

Za početak će dve aviokompanije otpočeti sa primenom brojnih kodšer sporazuma, usaglasiće redove letenja na ruti koja povezuje Abu Dabi sa Manamom i povezaće svoje frequent flyer programe.

Etihad koji je već neko vreme u velikim problemima nakon što je njegova ranija poslovna politika kupovine propalih aviokompanija i sama propala i to na način da Etihad ostane kratak za milijarde dolara, sada traži spas u saradnji sa velikim aviokompanijama iz regiona. Prvo su se pojavile priče o spajanju sa aviokompanijom Emirates, koje su dve kompanije odmah negirale i odbacile. Partnerstvo sa Emirates-om ipak nije u potpunosti nemoguće uprkos velikom animozitetu i rivalitetu njihovih matičnih emirata Dubaija i Abu Dabija. Mnogi dobri poznavaoci prilika u tom delu sveta kažu da će pre zemlje bivše Jugoslavije ponovo da stvore JAT nego što će se Emirates i Etihad ujediniti. Ali, nije nemoguće, posebno u vremenima velikih kriza, kada obe kompanije beleže probleme. Emirates je upravo objavio da je u prvih šest meseci ove godine imao pad neto zarade od čak 86%, a kao glavni razlog navedena je cena goriva koja iz dana u dan dostiže nove vrednosti, kao i pad vrednosti mnogih lokalnih valuta  na tržištima koja su bitna za Emirates.

Prema još uvek nepotvrđenim inormacijama dve su kompanije odavno već postigle dogovor o spajanju određenih segmenata poslovanja, pa će tako Etihad-ov sektor za aerodromske usluge i putnički servis od nove godine biti deo Emirates-ove firme „dnata“ sa ogromnim i veoma cenjenim iskustvom u toj oblasti. U okviru ovog Etihad-ovog servisa se nalazi i firma EAP Shared Services koja je registrovana u Beogradu sa neostvarenim ciljem da postane zajednički call centar za sve aviokompanije u kojima Etihad Airways ima vlasnički udeo.

U senci najnovijih događaja nezapaženo je prošla informacija da su Etihad Airways i saudijska aviokompanija Saudia značajno proširili svoju saradnju. Dve su kompanije krajem oktobra potpisale brojne sporazume kojima se njihova saradnja uzdiže na nivo partnerstva. Osim proširenja kodšer sporazuma Saudia i Etihad će blisko sarađivati u oblasti kargo saobraćaja, aviotehnike i održavanja aviona (MRO), a biće proširena i komercijalna saradnja, najviše u pogledu povezivanja kompanijskih frequent flyer programa.

Stiče se utisak kao da se Etihad Airways okreće drugačijoj poslovnoj politici od one koju je vodio prethodni generalni direktor Džejms Hogan, a koja se pokazala katastrofalno neuspešnom. Umesto da kupuje aviokompanije koje su u finansijskim problemima poput Alitalije, Air Berlina ili Jat Airways-a, Etihad se sada okreće daleko prirodnijoj saradnji sa regionalnim kompanijama koje dele isto tržište i probleme.

Saradnja bliskoistočnih aviokompanija koje su godinama bile ljuti konkurenti sada se se iznenada intezivirala; uz izuzetak Qatar Airways-a, aviokompanije koja je zbog sankcija sedam arapskih zemalja prema Kataru izolovana u ovom regionu i osuđena da se sama snalazi. Ostali bi pak, sudeći prema potezima koje sada čine u bliskoj budućnosti mogli čak i da formiraju neku vrstu regionalne avio alijanse. Aktuelni potezi ukazuju da se stvari kreću u tom smeru.