Nova komercijalna politika Air Serbije pokazuje značajne rezultate
Promene na čelu komercijale u aviokompaniji Air Serbia sredinom jula, donose prve i zaista impresivne rezultate.
Datum / Date: 29.11.2019.
Autor / Author: Aviatica
Foto: Air Serbia
Air Serbia je 29. novembra 2019. premašila prošlogodišnji broj putnika. Rekord je oboren više od mesec dana ranije. Preko svog matičnog aerodroma u Beogradu, Air Serbia je prevezla 2.512.324 putnika, a u taj broj nisu uključeni putnici koji su putovali preko nove baze na aerodromu Konstantin Veliki u Nišu.
„Za ovaj izuzetan rezultat zaslužan je ceo tim Air Serbije. Napornim radom, zalaganjem, strateškim planiranjem i blagovremenim prepoznavanjem prilika na tržištu postavljamo nove rekorde. Godinu na izmaku obeležio je naš nikada jači rast i planiramo da istim tempom nastavimo i u budućnosti“, izjavio je Jirži Marek, direktor za komercijalu i strategiju Air Serbije.
Upravo je dolazak Jiržija Mareka na čelo komercijale našeg nacionalnog avio prevoznika sredinom jula ove godine, naznačio promenu komercijalne politike, čije rezultate danas vidimo. Marek je prethodno bio uspešan direktor u Alitaliji, LOT-u i ČSA, a posebno je značajno njegovo iskustvo u poljskom avio prevozniku gde je učestvovao u njegovom uzdizanju iz opasne finansijske krize u zadivljujućeg globalnog avio prevoznika.
Pametnom politikom razvoja, boljim korišćenjem resursa, boljim operativnim planom i svakako boljim odgovorom na promene na tržištu, Marek i njegov tim su uspeli da Air Serbiju prilagode veoma teškim uslovima na tržištu.
Suštinska promena nastala je mnogo pre dolaska Mareka na čelo komercijale, kada je Air Serbia usvojila hibridni tarifni koncept. Ma koliko da su zbog toga imali problema, posebno u vidu narušenog imidža i brojnih negativnih tekstova u medijima, kao i početničkim greškama, ovaj koncept je jedini pravi odgovor na savremene i surove uslove na tržištu.
Ne postoji velika aviokompanija koja nije usvojila sličan tarifni koncept. Možda je u Air Serbiji to urađeno trapavo u početku, ali uspeh je više nego evidentan. Da li je on doneo i finansijske rezultate ne možemo znati do sredine sledeće godine kada izlazi finansijski izveštaj za 2019. ali da su operativni rezultati impresivni dokaz su brojke koje stižu poslednjih dana.
Rijeka samo sezonski
Zbog veoma loših rezultata, Air Serbia je odlučila da svoju nedavno otvorenu celogodišnju liniju za Rijeku pretvori u sezonsku. Letovi prestaju 9. decembra, a ponovo će biti uspostavljeni od 1. maja. Oko Nove godine biće obavljena dva povratna leta: 30. decembra i 2. januara.
Ne samo da je već sada premašen prošlogodišnji broj putnika, već se rast nastavlja. U nedavno izdatom saopštenju, Air Serbia je navela da u prve tri nedelje novembra ima povećanje broja putnika za 25 posto. Kako Aviatica saznaje, povećanje u novembru će biti čak i veće. Dva dana pre kraja meseca, već je stiglo do +27%, što je rast o kome veoma retko možemo čuti u Evropi među kompanijama slične veličine.
Istina, za rast je u velikoj meri zaslužan i prekid rada slovenačke aviokompanije Adria Airways, kada je Air Serbia najbrže od svih aviokompanija uspela da zgrabi napušteno tržište. Brzom reakcijom, povećanjem boja letova i odličnom cenovnom politikom, Air Serbia je ugrabila značajan deo slovenačkog kolača.
Kada je pre nekoliko dana partnerski avio prevoznik iz Turske AtlasGlobal objavio, navodno privremeni, prekid rada do sredine decembra, Air Serbia, koja je imala svoju oznaku na tim letovima, je odmah ubacila Istanbul u svoj red letenja i to već od 11. decembra. Vrlo verovatno će naš prevoznik pod određenim komercijalnim uslovima preuzeti i putnike AtlasGlobala, koji su ostali sa kartama za koje više nema letova.
Sa tri do četiri leta u narednom periodu, linija do Istanbula će biti verovatno puna u ovom početnom periodu, kao posledica odlaska AtlasGlobala, ali već na srednji rok, ona će ponovo postati nezgodna za Air Serbiju, kao i pre dve i po godine, kada je ukinuta zbog nerentabilnosti.
Međutim, uz novu komercijalnu politiku, možemo da verujemo da će Air Serbia iskoristiti početni period da ovu liniju razvije kako bi ona ostala na duže staze dobra. Da li će to biti kroz saradnju sa Turkish Airlines-om, koja je takođe nedavno stidljivo najavljena ostaje nam da vidimo.
Prošlog leta, Air Serbia je ostvarila značajan rast u čarter saobraćaju (preko 20 posto), mada tu zasluge odlaze monopolskom položaju. Svejedno, i ovaj uspeh treba uračunati u poslednje rezultate, koji su, treba to reći, ostvareni uprkos veoma lošoj situaciji sa flotom (česti kvarovi aviona koji se koriste do maksimuma zbog gustog reda letenja, stara i nepouzdana regionalna flota).
Uprkos velikom povećanju čarter saobraćaja i neadekvatnoj floti, Air Serbia uspeva da postavi brojne nove destinacije u svoju mrežu linija. Od deset novih linija iz Beograda, samo su se dve ili tri pokazale kao slabije (Rijeka i Kairo na primer), dok su ostale ili standardno dobre (Helsinki, Kijev) ili odlične (Krasnodar, Madrid i Barselona).
Krasnodar se kao nova destinacija pokazao sjajno, jer ovaj veliki ruski grad nema puno avio linija ka Evropi i u njega ne sleću najveće evropske aviokompanije, pa tražnja ma koliko da je mala zbog lošijeg standarda stanovništva ipak nije adekvatno pokrivena ponudom. Air Serbia je veoma pronicljivo uočila ovaj nedostatak i vrlo brzo osvojila Krasnodar.
Pravo iznenađenje je bila linija ka Madridu, koja se od prvog leta pokazala kao pun pogodak. Iako je tražnja direktnih putnika između dva grada slaba, a let dugačak i zahteva dugačku rotaciju, tražnja je dodatno pojačana potpisivanjem veoma širokog i dobrog kod-šer sporazuma sa španskom aviokompanijom Air Europa, koja iz svoje madridske baze leti gotovo do svakog grada u Latinskoj Americi koji ima aerodrom kao i do svih gradova na Iberijskom poluostrvu.
Linija ka Barseloni je tradicionalno dobra ali slabo pokrivena veoma lošim redom letenja španskog low-cost prevoznika Vueling, koji komercijalno gotovo da i nije prisutan u Srbiji. Air Serbia je na ovoj liniji primenila kombinaciju redovne i čarter linije, tako što je jedan značajan broj mesta ponudila srpskim turoperatorima koji su nudili odmor u Barseloni ili letovanje Kosta Bravi i Kosta Doradi. I napravila pun pogodak.
Brojne dobre odluke tima za komercijalu i strategiju Air Serbije daju ozbiljno dobre rezultate i biće prava šteta ako se to ne odrazi na finansije. Ono što je posebno ohrabrujuće je da postoji konstantan porast indeksa popunjenosti putničke kabine. U novembru je on skočio za 9 poena, prema zvaničnom saopštenju iz kompanije.
Ako Air Serbia nastavi sa racionalnim razvojem i strategijom, onda u narednom periodu možemo da očekujemo rad na poboljšanju flote, posebno regionalne. Kompaniji su hitno potrebni novi i pouzdani avioni za regionalni saobraćaj, jer je ATR trenutno najslabija operativna karika. Druga stvar na kojoj bi trebalo da se radi je poboljšanje usluge koja se pruža putnicima.
Pratite nas na Facebook-u da biste uvek saznali najnovije vesti iz avijacije |