Šta se sve dešavalo u avio saobraćaju u regionu u prošloj godini?

Početna|SPECIJAL|Komentar|Šta se sve dešavalo u avio saobraćaju u regionu u prošloj godini?

Šta se sve dešavalo u avio saobraćaju u regionu u prošloj godini?

Iza nas je jedna neobična i uzudljiva godina za avio saobraćaj u Srbiji i regionu bivše Jugoslavije.

Objavljeno:2. 1. 2020.|19:18 » 11:09Autor: Tagovi:, , , , , , , |

Bez ikakve sumnje, najveća vest u prošloj, 2019. godini bio je bankrot slovenačke aviokompanije Adria Airways. Slovenci su ostali bez svog nacionalnog avio prevoznika zapravo mnogo ranije kada je on pre nekoliko godina prodat nemačkom investicionom fondu 4K Invest koji se na kraju nije proslavio u avio industriji.

Kompanija stara 58 godina, prestala je sa radom 30. septembra 2019. a njeno mesto na malom slovenačkom tržištu zauzeli su mnogi, počev od Air Serbije, pa preko LOT-a, SWISS-a i Lufthanse. Nemačka Germania je takođe bankrotirala što je imalo velikog uticaja na prištinski aerodrom koji je ostao bez nekoliko linija.

Ceo region u problemu

I druge su kompanije u regionu imale problema prošle godine. Montenegro Airlines je nastavio borbu za opstanak i za dobijanje pomoći od strane crnogorske vlade. Nedostatak tekućeg novca usporavao je popravku aviona, pa su u ovoj kompaniji imali česte probleme sa flotom. Hrvatska Croatia Airlines se i dalje bori da pronađe investitora, a prema poslednjim najavama rešenje bi se moglo pojaviti u ovoj godini.

U Bosni je osnovana nova, nacionalna aviokompanija Flybosnia, koja je krajem septembra otpočela sa letovima između Sarajeva i Londona, ali se već na samom početku suočila sa finansijskim problemima i sa izbacivanjem sa sarajevskog aerodroma zbog neplaćenih dugovanja.

Da li je 2019. bila prekretnica za Air Serbiju?

Sa druge strane, srpski nacionalni avio prevoznik je pokazao znake otrežnjenja nakon pijane politike Etihad Airways-a, koji je kompanijom upravljao od njenog nastanka 2013. Novo rukovodstvo u sektoru komercijale i strateškog razvoja, na čelu sa Jiržijem Marekom vodilo je Air Serbiju kroz 2019. godinu veoma hrabro i uspešno. Brojnim novim linijama i osvajanjem novih tržišta kao i uspostavljanjem letova sa još dva aerodroma u Srbiji, Air Serbia se uhvatila u koštac sa tržištem koje se veoma brzo menja. Preliminarni operativni rezultati pokazuju ohrabrujuće znake – više putnika, veća popunjenost putničke kabine, ali da li će to doneti i profit moramo da sačekamo da vidimo.


Pročitajte još: Nova komercijalna politika Air Serbije pokazuje značajne rezultate


Ujedno, Air Serbia se u prošloj godini suočavala sa veoma velikim problemima sa flotom, koji su je sigurno koštali mnogo para. Brojni otkazani letovi, pokvareni avioni, vanredni pregledi samo su posledica neadekvatne i zastarele flote, koja bi se, prema stidljivim najavama, mogla obnoviti u narednoj godini.

Najznačajniji događaji ove kompanije bila je ekspanzija u junu kada je iz Beograda uspostavljeno devet  novih linija (Madrid, Barselona, Helsinki, Kijev, Krasnodar, Kairo, Rijeka, Nica i Zadar). Kasnije, sredinom leta, Air Serbia je konačno poletela i sa niškog aerodroma i to ni manje ni više već ka 12 destinacija koje je Vlada Srbije proglasila javnim interesom i za njih je Air Serbiji, koja je pobedila na sumnjivom tenderu, dodelila milione evra.

Foto: Air Serbia

Aerodrom Morava proradio

Po sličnom principu, Air Serbia je sredinom decembra poletela sa još jednog srpskog aerodroma u Kraljevu. Aerodrom Morava je otvoren u junu, a prvi let je bio ka Beču, dok se u ovoj godini očekuje pokretanje sezonskog saobraćaja i ka Solunu. Iako su iz vlade tvrdili da je tender otvoren za sve avio prevoznike koji to budu želeli, istina je da je on imao ograničavajući uslov. Pista na ovom aerodromu nema nosivost da primi veće avione od ATR-a, koje low-cost aviokompanije poput Wizz Air-a ili Ryanair-a nemaju. Nosivost piste je i razlog što je odmah po otvaranju iz Vlade najavljeno da će biti građena nova pista (!!!) na kraljevačkom aerodromu.

Foto: Ministarstvo odbrane Republike Srbije / Wikimedia

Turbulentno u Nišu

Niški aerodrom je posle zlatnog doba krenuo nizbrdo. Nakon što je upravljanje ovim aerodromom od Grada preuzela Repubilika, sve je krenulo loše. Posle tendera koji je raspisan za saobraćaj ka 12 destinacija na linijama od javnog značaja, a koji je više nego očigledno bio namešten za Air Serbiju, kompanije su počele da otkazuju linije.


Pročitajte još: Niš ostaje bez linija za Stokholm i Cirih


Wizz Air je otkazao Malme, ali ga je posle vratio, Ryanair je otkazao Stokholm, a od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva je odbijen za liniju ka aerodromu Frankfurt-Hahn, gde Air Serbia već leti. Ova kompanija je ipak uvela novu liniju ka Malti od 8. novembra. Najveći udarac niškom aerodromu dao je SWISS koji je trajno ukinuo liniju ka Cirihu, dok je Air Serbia otkazala Budimpeštu, jednu od 12 linija sa tendera iz razloga veoma slabe tražnje.

Foto: Aerodrom Konstantin Veliki Niš / Facebook

Beogradski aerodrom sa novim operaterom

Upravljanje beogradskim aerodromom preuzela je francuska kompanija Vinci Airports koja je u ovoj godini načinila veoma malo vidljivih promena. Tek krajem godine započeti su pripremni radovi na proširenju C hodnika u okviru Terminala 2, što će izgleda biti jedina investicija u bliskoj budućnosti. Vinci je bezuspešno počeo šminkanje aerodroma i obogaćivanje putničkih sadržaja, ali je podbacio u privlačenju novih kompanija.

Najznačajniji događaj se odigrao 1. aprila kada se Air France vratio u Beograd posle šest godina pauze. Ova kompanija je ponovo uspostavila redovan saobraćaj između Pariza (CDG) i Beograda i to svakodnevno, a njoj se u junu pridružila i manje poznata francuska aviokompanija ASL Airlines, koja je ovu liniju održavala sezonski uz obećanje da će se vratiti naredne godine. Wizz Air je otvorio liniju ka Lionu, za koju je neizvesno da li će biti vraćena, jer se nije pokazala uspešnom, dok je easyJet pojačao broj letova ka Ženevi, ali i smanjio broj letova od/do Berlina.

AtlasGlobal je prekinuo sa letovima u novembru što je posledica finansijske krize kompanije. Dok su posle mesec dana letovi ka manjem broju destinacija ove turske kompanije obnovljeni, Beograd se našao na dužem spisku otpisanih destinacija. Liniju je preuzela Air Serbija čime se posle višegodišnje pauze vratila u Istanbul.

Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu je po prvi put jednu godinu završio sa više od 6 miliona putnika.

Foto: Presecanje vrpce / Air France Beograd

Netransparentnost Srbija

Srbija i srpsko vazduhoplovstvo su i dalje ostali zatvoreni za javnost. Aerodrom se nakon što ga je preuzeo Vinci dodatno zatvorio, prestao je da objavljuje redovne mesečne statistike, ne odgovara novinarima na pitanja i zahteve i izdaje samo nužna saopštenja za javnost. Svetla tačka je organizovanje dana za spotere (Spotters Day), koji matična kompanija Vinci već drugu godinu zaredom organizuje na nekim od aerodroma kojima upravlja. Beograd se ove godine po prvi put naša na tom spisku i ugostio je 40-tak spotera koji su imali prilike da provedu predivno subotnje prepodne na aerodromskim površinama koje su inače rezervisane samo za osoblje.

Jat Tehnika je posle nekoliko neuspešnih pokušaja prodata češkoj kompaniji Avia Prime, a SMATSA je pred kraj godine donela javnosti brojne skandalozne vesti. Sindikat kontrolora letenja teško je optužio upravu ove zajedničke agencije za kontrolu letenja koju imaju Srbija i Crna Gora. Rat saopštenjima između sindikata i uprave još uvek traje.

Ni aviokompanije nisu bile ništa bolje kada su odnosi sa javnošću u pitanju. Air Arabia je tako po ko zna koji put najavila liniju ka Beogradu da bi je potom „ukinula“, a najava za liniju od Budimpešte do Beograda je stigla i od prave fantomske aviokompanije iz Mađarske – Ronan Air. Iranski Mahan Air je kao poslednji u nizu među iranskim kompanijama ponovo napustio Beograd. Linija do Teherana je trajno obustavljena.

Šta nas čeka?

U prošlog godini su ukinute vize za Ujedinjene Arapske Emirate (UAE), tako da možemo da očekujemo da će doći do povećanja broja putnika, a možda i letova. Strane aviokompanije nisu najavile nove linije uz izuzetak LOT-a (od Budimpešte do Beograda), ali jesu povećanja. Qatar Airways će povećati broj letova do Dohe, Austrian do Beča, a Eurowings je potvrdio da se vraća u Beograd i to već u maju 2020. na liniji od Štutgarta. Jedine nove linije koje su najavljene za godinu koja je upravo počela stižu iz Air Serbije. Naš nacionalni avioprevoznik je najavio drugu veliku ekspanziju nakon prošlogodišnje. Planirane su linije za Valensiju, Firencu, Lavov, Kišinjev, Aman, Budimpeštu, Rostov, Oslo…

Naslovna fotografija: Flight Radar 24